ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

معدن جلال آباد فولاد زرند ایرانیان
معدن جلال آباد فولاد زرند ایرانیان


امروزه دیگر استخراج از معادن یک امر ضروری و جدا نشدنی از زندگی بشر به نظر می‌رسد.

از آنجا که تنها دارایی شرکت های معدنی همین سنگ‌ها و محصولاتی است که با سعی و تلاش و وسواس فراوان از معادن استخراج میکنند، پس نمی توان از اهميت وزن کشي دقيق به وسيله باسکول‌ها در صنعت معدن چشم پوشی کرد.

0:00
/
معرفی جلال آباد فولاد زرند ایرانیان 

برای آشنایی بیشتر با موضوع هوشمند سازی مقاله انقلاب صنعتی چهارم را بخوانید:

انقلاب صنعتی چهارم: هوشمند سازی صنایع و معادن
انقلاب صنعتی واژه‌ای است که امروزه طیف گسترده‌ای از مشاغل و کسب و کارها را درگیر خودش کرده. در این مقاله با ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم آشنا شوید.

تاریخچه باسکول


صنعتی شدن اولین گام در تاریخ باسکول یا ترازو کامیونی است که با افزایش حمل و نقل بار و کالاهای سنگین همراه است. اولین ترازوهای آونگی در اواسط دهه 1750 اختراع شدند و با پیشرفت زمانه و مهندسی، طراحی و ساخت آنها بهبود یافت. تا قرن هجدهم، کالاها را با دست روی ترازو می گذاشتند و وزن میکردند.  به همین دلیل اجناسی با وزن بیش از 500 کیلوگرم، که وزن یک کانتیتنر رایج در آن زمان بود، وزن نمی‌شدند. ترازوهای مکانیکی به تدریج جای خود را به ترازوهای الکترونیکی و ترکیبی دادند و لودسل های مبتنی بر فشار سنج (SG) که پایه و اساس تکنولوژیکی ترازوها به شمار میروند، مورد استقبال روز افزون جامعه قرار گرفتند.

امروزه بسیاری از مشاغل از راه حل‌های نرم افزاری برای باسکول و نرم افزار مدیریت توزین برای اتوماسیون باسکول و فرایندهای توزین خود استفاده می کنند.

ارتباط با ما
در صورت داشتن هرگونه نیاز نرم افزاری یا نداشتن نیروی متخصص برای پروژه خود، میتوانید به راحتی یک تماس تصویری رزرو کنید. ما در زمان تعیین شده توسط شما، با شما تماس خواهیم گرفت.

باسکول چیست؟

در گذشته از باسکول با حالت قپانی برای توزین مواد حجیم استفاده می شد که حساسیت و دقت پایینی داشتند، اما امروزه باسکول دیجیتال جایگزین آنها شده است.

باسکول قپانی
باسکول قپانی

باسکول در واقع یک ترازو دیجیتالی با ابعاد و حالت های مختلف است که برای توزین وسایل نقلیه سنگین به ویژه توزین کامیون، تریلر و دامپتراک استفاده میشود. به طور کلی باسکول برای وزن کردن اجسام حجیم و سنگین طراحی شده است. باسکول‌ها روی سطح بتنی نصب می شوند و دارای مانیتور الکترونیکی یا دیجیتالی هستند که وزن ماشین‌آلات را نشان می دهد.

باسکول دیجیتال برای ماشین سنگین
باسکول دیجیتال برای ماشین سنگین

لودسل که به لحاظ واژه ای به معنای “سلول بار” است یا همان "سنسور اندازه گیری وزن" قسمت جدایی ناپذیر هر ترازو می باشد و وظیفه اندازه گیری وزن یا نیروی وارده را بر عهده دارد. لودسل نیروی بار را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که این سیگنال سپس توسط یک نمایشگر وزن خوانده و نمایش داده می شود. لودسل ها یا سلولهای بار در ابعاد، شکلها و ظرفیتهای مختلف(انواع فشاری ، کششی و خمشی) متناسب با سیستمها و کاربردهای مختلف توزین وجود دارند.

اهمیت و فواید باسکول در معادن


صنایع برای افزایش کارایی و سوددهی به باسکول نیاز دارند و استفاده از يك سيستم توزين دقيق و کارآمد در هر معدنی ضروری مي باشد چرا كه همه مبادلات بر پایه واحدهای وزنی صورت می‌گيرد و خطای ناشی از توزين می‌تواند برای فروشنده و يا خريدار ضرر و زيان هنگفتی را به بار آورد. در معادن وزن وسایل نقلیه بارگیری یا تخلیه شده را محاسبه می‌کنند تا بتوانند اطلاعات دقیقی ذخیره و آنها را برای مدیریت بهتر تحلیل کنند. در این بخش توضیح می دهیم که چرا مشاغل صنعتی به باسکول نیاز دارند.

  • قیمت فروش: از آنجا که کالاهای استخراج شده بر حسب وزن به فروش می رسند، یک ترازو میتواند به شما در تعیین قیمت مناسب کمک کند.
  • جلوگیری از تخریب وسایل: اضافه بار به وسایل نقلیه آسیب می رساند. باسکول از بارگیری اضافی کامیون جلوگیری می کند. درنتیجه راننده و سایر پرسنل میتوانند با خیال راحت کالاهای ارزشمند معدن را به هرجا که میخواهند انتقال دهند.
  • جلوگیری از ضرر و زیان: رانندگی با خودروهایی که بیش از حد مجاز بارگیری کرده‌اند، غیرقانونی است. علاوه بر اینکه جریمه‌های سنگین خودرو برای شرکت شما هزینه دارد، در ضمن رانندگان را نیز به خطر می اندازد.
  • جلوگیری از سرقت: باسکول‌ها ظرفیت بارگیری وسیله نقلیه شما را بررسی می کنند تا از سرقت یا سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری کنند. این به مدیران معادن کمک می‌کند تا کالاهای موجود را با دقت  کنترل کنند و اقلام را با خیال راحت تحویل مشتریان دهند.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها: لوازم جانبی باسکول به شما کمک میکند تا عملیات توزین را هرچه سریع ترانجام دهید. همچنین میتوانید با نصب موانع و ریل‌های راهنما ماشین‌آلات را کنترل کرده و از سرنگون شدن آنها از روی باسکول جلوگیری کنید. تا هزینه‌های وارده بر ماشین‌آلات و باسکول را به حداقل برسانید.
عملیات حمل و نقل
عملیات حمل و نقل در معدن

فواید باسکول هوشمند


از آنجایی که درخواست مواد خام و معدنی از طرف شرکت‌های تولیدی بسیار افزایش پیدا کرده است، در راستای کنترل حجم حمل و نقل به داخل و خارج از معادن به یک سیستم هوشمند نیاز داریم که از طریق اتوماسیون باسکول‌ها در معادن قابل انجام است.
کلمه اتوماسیون یا همان خود فرمان یا خودکار برگرفته از زبان یونان باستان می‌باشد که از لحاظ لغوی به معنای “کنترل و هدایت دستگاهی بطور خودکار” است.
قصد ما از اتوماسیون صنعتی (Industrial Automation) در اینجا به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به جای انسان (به منظور کاهش نیاز به دخالت انسان) در مراحل توزین میباشد.
با توجه به رشد تکنولوژی در صنعت، به منظور کاهش تلفات، جلوگیری از هدر رفت مواد، افزایش سرعت، سیستم های توزین دیجیتال جایگزین سیستم های توزین مکانیکی و دیگر سیستم های اندازه گیری حجمی و زمانی شده اند.

هدف از طراحی و پیاده‌سازی این نرم‌افزار (سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه کنترل اعداد)،  مکانیزه کردن روند توزین، مدیریت هزینه‌ها، مدیریت زمان‌بندی روال کاری و مدیریت انبار در معادن است.

در واقع استفاده از اتوماسیون در این حوزه منجر به کنترل بهینه تر عملیات مهم توزین و مدیریت به صورت جامع‌تر و یکپارچه‌تر می‌شود.

در واقع سیستم توزین هوشمند به مثابه یک تحلیل گر گزارش‌های آماری هوشمند عمل می‌کند که وضعیت و روند عملیات را به طور شفاف برای مدیران صنعت شرح می‌دهد.

از فواید سامانه مدیریت توزین هوشمند آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن اشتباهات ناشی از ورود دستی اطلاعات
  • امنیت کار و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی اشخاص
  • تسریع در کار توزین
  • کمک به دقت امور انبارداری و حسابداری
  • ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از روند کار
  • ایجاد گزارشات دقیق محصولات و ماشین آلات
  • کنترل و مدیریت ماشین ‌آلات در هنگام ورود و خروج
  • مدیریت آفلاین و آنلاین اطلاعات
  • افزایش بهره‌وری معدن به‌ واسطه یکپارچگی نرم‌افزار

شایان ذکر است که با سیستمی کردن واحد توزین که مانند گلوگاهی به بهروه‌وری همه قسمت‌های معدن کمک می‌کند، مدیران معادن کمک بزرگی به تسریع و تسهیل و بهبود کار خود می‌کنند.

شرکت مادر تخصصی ( هلدینگ ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه - میدکو
شرکت مادر تخصصی ( هلدینگ ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه - میدکو

شرکت کنترل اعداد با راه اندازی سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه (آنلاین) که یکی از محصولات این شرکت است توانست در راستای اتوماسیون و هوشمند سازی مراحل توزین در معادن تاثیر به سزایی بگذارد. از جمله معادنی که این سامانه در اختیارشان قرار گرفت معدن جلال آباد فولاد زرند ایرانیان که زیر مجموعه میدکو میباشد بود که در زمینه استخراج سنگ آهن فعالیت دارد . این سامانه در جهت خدمت رسانی به تمامی شرکت‌های دارای باسکول، طرح و برنامه ریزی شده. در ادامه این مقاله درصدد معرفی اجمالی این پروژه هستیم.

سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه (آنلاین)

هوشمند‌ سازی معادن
هوشمند سازی معادن

سامانه مدیریت توزین که شرکت کنترل اعداد طراحی کرده، نرم افزاریست تحت شبکه که امکان مدیریت چندین باسکول به صورت همزمان را به کاربران میدهد.

همچنین از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به قابلیت انجام توزین از راه دور اشاره کرد، یعنی اپراتور باسکول از محلی دیگر بتواند توزین را انجام دهد.

اسکن و تشخیص ماشین‌آلات به وسلیه RFID، دیگر قابلیت مهم این سامانه است. با کمک RFID تمامی اطلاعات مربوط به ماشین‌آلات اعم از نوع و مشخصات کامل ماشین، نوع بار، اطلاعات دستور حمل و دیگر اطلاعات وابسته به ماشین را هنگام توزین به دست آورد و دیگر نیاز به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی نیست. این امر موجب کاهش چشمگیر خطاهای انسانی هنگام وارد کردن اطلاعات و در نتیجه باعث افزایش دقت و صحت اطلاعات ثبت شده می‌شود.

دیگر مزیت این برنامه پشتیبانی از حالت قطعی شبکه و به صورت آفلاین است. با این سیستم کار باسکول‌ها حتی هنگام قطعی شبکه نیز ادامه پیدا می‌کند و هر زمان باسکول به شبکه متصل شد تمامی اطلاعات ثبت شده در زمان قطعی شبکه با سرور و دیگر باسکول‌ها سینک می‌شود.

این سامانه سیستم هوشمند واکنش به رخداد را نیز در خود جای داده است. این قابلیت در صورت بروز هر رخدادی در سیستم، واکنش مناسب با آن را نشان میدهد. یعنی با تعریف نوع رخداد و نوع واکنش مد نظرمان، این سیستم به صورت خودکار عمل پایش وضعیت را برای ما انجام می‌دهد.

از سوی دیگر این سامانه با ارائه انواع گزارشات آماری، مدیریتی و عملیاتی در قالب داشبورد و انواع چارت‌، یک سیستم کامل BI به مدیران ارائه میدهد.

به طور خلاصه مزایای زیر را برای این سیستم می‌توان برشمرد:

  • تحت شبکه
  • پشتیبانی از حالت آفلاین
  • قابلیت اتصال چندین باسکول به سامانه
  • قابلیت توزین از راه دور
  • تعریف و مدیریت باسکول
  • مدیریت اندیکاتور
  • مدیریت ماشین‌آلات
  • مدیریت کاربران سیستم
  • مدیریت رانندگان
  • مدیریت محصولات
  • مدیریت دستور حمل‌ها
  • مدیریت شرکت‌های باربری
  • مدیریت قبوض
  • پنل مخصوص انتظامات برای تحویل بار در مقصد
  • قابلیت اتصال به سیستم های ERP برای همگام سازی قبوض
  • قابلیت پایش وضعیت سخت افزارهای باسکول به صورت لحظه‌ای
  • قابلیت پایش وضعیت شبکه باسکول‌ها به صورت لحظه‌ای
  • سیستم هوشمند واکنش به رخداد
  • داشبورد مدیریتی
  • گزارش گیری و Business Intelligence

برای ارتباط بیشتر و هماهنگ کردن یک قرار ملاقات آنلاین به لینک زیر مراجعه کنید.

30 Minute Meeting - Controladad