ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

لوگوی فلاتر
لوگوی فلاتر

در سال‌های اخیر، بازار توسعه اپلیکیشن‌های موبایل رشد چشمگیری داشته. با این روند پیشرفت پیش‌بینی میشد که این بازار در سال 2019 به 2.5 میلیارد کاربر خدمت رسانی کند و بیش از 80 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. از سوی دیگر ظهور ابزارهایی که روی چند پلتفرم (مثل Android و iOS) قابل اجرا هستند ، به عنوان بخش مهمی به حساب میآیند که رشد آینده بازار را به شکل اعجاب‌آوری تسریع می بخشد. این روش که قدرت و سرعت برنامه نویسی نیتیو یا بومی را پشت‌سر گذاشته است، به عنوان ابزار تکامل یافته ای برای تولید سریع برنامه‌های کاربردی برای هر دو پلت فرم اندروید و آی او اس محسوب میشود.

در کنفرانس سالانه گوگل آی/او در سال 2017، گوگل با معرفی فریم‌ورک فلاتر (Flutter) به جمع سایر شرکت های بزرگ پیوست. انتشار نسخه جدید Flutter در دسامبر 2018 آن را از یک SDK آزمایشی به یک ابزار توسعه کاملاً کاربردی تبدیل کرد که میتوان برای اهداف تجاری بسیار مفید و کارآمد باشد.

فلاتر یک فریم‌ورک بین پلتفرمی است.
فلاتر یک فریم‌ورک بین پلتفرمی است.

فلاتر چیست؟

در سال 2013، YC شرکت Flutter را ساخت که بعداً گوگل آن را خریداری کرد. برای ایجاد برنامه‌های ترکیبی(هیبرید) و چند پلتفرمی با استفاده از این فریم‌ورک متن باز(open source) می‌توان از یک پایه کد واحد استفاده کرد که در نتیجه آن، برنامه نویسی Flutter برای اندروید و iOS کاملاً مشابه است. همین یک ویژگی‌ منجر به ساخت سریع و ساده برنامه‌های کاربردی موبایل شده است. در ادامه به دیگر ویژگی های این فریم‌ورک میپردازیم که مشخص میکند چرا فلاتر یکی از خاص ترین فریمورک ها در حوضه برنامه نویسی موبایل میباشد. زبان برنامه نویسی فلاتر دارت (Dart) است که توسط گوگل ساخته شده و منحصرا در فلاتر استفاده میشود.

همچنین باید اشاره کرد Flutter علاوه بر این که یک فریم‌ورک چند پلتفرمی (Cross-Platform) است، در گروه فرم ورک های هیبریدی (Hybrid) همچون Ionic، Xamarin و React Native نیز قرار میگیرد.

برنامه‌های ترکیبی ویژگی‌هایی را که هم در برنامه‌های بومی (Native) و هم در برنامه های مبتنی بر وب یافت می شوند به طور هم زمان دارا میباشند. Apache Cordova و Ionic's Capacitor برای ادغام فناوری‌های HTML، CSS و JavaScript در برنامه‌های بومی استفاده می‌شوند.

چه چیزی فلاتر را بسیار خاص می کند؟

حالا بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایای استفاده از Flutter برای توسعه برنامه بیندازیم.

بهره‌وری بالا

می توانید از همان کد پایه‌ای برای برنامه‌های iOS و Android خود استفاده کنید زیرا Flutter  که به اصطلاح آنرا کراس پلتفرم  (Cross-Platform) میگویند. به عبارت دیگر، توسعه‌دهنده یک بار کد می نویسد و سپس از آن برای iOS و اندروید استفاده میکند. این کار بدون شک در زمان و هزینه شما صرفه جویی قابل توجهی به همراه دارد.

با فلاتر یک بار کد نویسی میکنید و آنرا برای هر دو پلتفرم اندروید و IOS استفاده میکنید.
با فلاتر یک بار کد نویسی میکنید و آنرا برای هر دو پلتفرم اندروید و IOS استفاده میکنید.

اجرای فوق العاده

یکی از مزیت‌های اصلی فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم و هیبریدی عملکرد آنهاست. دارت را می توان در کد بومی کامپایل کرد و از آنجایی که Flutter در حال حاضر شامل تمام ویجت‌های مورد نیاز شما هست، نیازی به استفاده از ویجت‌های OEM احساس نمیشود. این بدان معناست که میانجی‌های کمتری بین برنامه و پلتفرم وجود خواهد داشت. به گفته برنامه‌نویسان، Flutter اولین SDK تلفن همراه است که نماهای مربوط به رابط کاربری را بدون نیاز به پل جاوا اسکریپت فعال می کند. برخی از برجسته‌ترین قابلیت‌هایی که فلاتر به ما میدهد بارگذاری سریعتر برنامه و به وجود آمدن باگ‌های کمتر در کارهاست.

UI کاربرپسند

یکی از مزیت‌های اصلی فلاتر این است که شما میتوانید هر چیزی را روی صفحه می بینید، صرف نظر از اینکه چقدر پیچیده است، شخصی سازی کنید و همانطور که مورد علاقه و خواست خودتان است آنرا بسازید. این در حالی است که ایجاد یک رابط کاربری که به طور کامل برای شما یا مشتریان شخصی سازی شده باشد معمولاً در سیستم‌های بومی هم موجود است ولی کاری که با فلاتر انجام میدهیم از نظر فنی به صورت قابل توجهی متفاوت است.

متن باز (Open Source)

Flutter و Dart هر دو منبع باز (Open Source) و رایگان در دسترس شما هستند، با این وجود در صورتی که با هر مشکلی روبرو شدید میتوانید روی پشتیبانی جامعه برنامه نویسان و مستندات غنی این فریم‌ورک حساب کنید.

فراتر از تلفن همراه

همچنین استفاده از فلاتر تنها به توسعه اپلیکیشن موبایل محدود نمیشود. اکنون نسخه‌های قابل پیاده‌سازی Flutter هم برای وب و هم برای دسکتاپ وجود دارد. به عنوان مثال، گوگل پیش نمایشی از Flutter Web را در کنفرانس آی/او امسال به نمایش گذاشت که به کاربران اجازه میدهد برنامه‌های Flutter بومی را در مرورگر بدون نیاز به تغییر کد برنامه اجرا کنند.

یکی از تخصصی های شرکت نرم افزاری کنترل‌اعداد توسعه و راه اندازی برنامه‌های سفارشی و شخصی سازی شده با استفاده از Flutter است. برای وارد کردن بیزنس خود به دنیای تجارت الکترونیک تنها کافیست اینجا کلیک کنید.

یکی از پروژه‌های ما که توسط فلاتر ساخته شده، لوازم است. این برنامه نمونه خوبی برای نشان دادن منحصر به فردی و انعطاف پذیری فلاتر است. این برنامه را میتوانید از لینک های زیر دانلود کنید.

‎Lawazm | لوازم
‎Lawazm app is your ultimate destination for everything for your Home & Family. Lawazm.com team brings decades of experience in Culinary, Organizing Wear, Home Accessories, Cleaning Tools, and Gardening materials into one website to provide an exceptional and professional lifestyle. SINGLE DE…
Lawazm | لوازم - Apps on Google Play
Lawazm app is your ultimate destination for everything for your Home & Family.