ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

توزین در صنایع و کسب و کار‌ها
توزین در صنایع و کسب و کار‌ها

بخش توزین در بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها نقش حیاطی را بر عهده دارد و تبدیل به یک گلوگاه تاثیرگذار بر مسائل بازرگانی و بعد اقتصادی هر مجموعه‌ای شده. به همین دلیل کلمه باسکول برای همه مدیران و مسئولین در انواع کسب و کار از جمله صنایع و معادن، کلمه‌ای آشنا به شمار می‌آید. لذا در این مقاله بر آن شدیم که شما را هر چه بیشتر با انواع باسکول و کاربرد‌های مختلف آن آشنا کنیم.

باسکول چیست

در بعضی گفتار ها باسکول را معادل کلمه ترازو می‌دانند به این معنی که باسکول وسیله ایست که برای وزن کردن اجسام استفاده می‌شود ولی در بعضی مواقع آنرا جدا کرده و می‌گویند باسکول  اجسام سنگین که دارای وزن‌های بالاتر از ۷۰ کیلوگرم هستند را توزین می‌کند.

در گذشته فرایند سنجش وزن در باسکول‌ها به صورت مکانیکی اتفاق می‌افتاد ولی امروزه از حسگرهای الکترونیکی به نام لودسل برای این منظور استفاده می‌شود. این باسکول‌ها معمولا وزن را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهند به همین خاطر به آنها باسکول‌های دیجیتالی می‌گویند.

این باسکول ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلف متناسب با مشاغل و استفاده‌های متفاوت ساخته می‌شوند که در ادامه بیشتر با انواع و فواید آنها آشنا خواهیم شد.

تاریخچه باسکول را در این مقاله بخوانید:

سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه (آنلاین)
معرفی سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه (آنلاین)، یکی دیگر از محصولات شرکت کنترل اعداد

انواع باسکول

تقسیم‌بندی انواع باسکول از منظر‌های مختلف قابل انجام است، اولین تقسیم‌بندی را به اعتبار سیستم‌ آنها انجام می‌دهیم. بنابر این باید باسکول ها را به دو دسته دیجیتال و قپان تقسیم کنیم. همانطور که گفتیم باسکول‌های قدیمی را که به صورت مکانیکی و دستی کار می‌کردند را باسکول قپان یا مکانیکی یا دستی یا سنگی می‌گفتند اینگونه باسکول ها علاوه بر دشوار بودن کارکرد و استفاده، عدم دقت را نیز به همراه داشتند به این صورت که درصد خطای آنها بعضا تا چند کیلوگرم هم میرسید. از طرف دیگر باسکول‌ها جدید را باسکول دیجیتال نامیدند چراکه عملکرد آنها به وسیله الکتریسیته و انرژی برق می‌باشد، بنابراین توانایی توزین وسائل سنگین چند تنی را با خطای بسیار کم دارا می‌باشد و کارکردن با آنها بسیار ساده است.

همچنین باسکول‌ها به لحاظ نوع استفاده و کارکرد نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام نیاز‌های متفاوتی را پوشش می‌دهند. انواع آنها عبارتند از:

باسکول صنعتی یا فروشگاهی

از این نوع هم در صنایع و هم در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود و به دلیل حساسیت کار دارای دقت بالایی هستند. این نوع باسکول ها معمولا به همراه یک چاپگر جهت صورت قبض و اطلاعات توزین ساخته می‌شوند. انواعی که در کسب و کارهای مرتبط با شیلات به کار می‌روند عموما ضد آب نیز هستند.

باسکول نفرکش یا باشگاهی

اینگونه باسکول‌ها به دلیل استفاده در مصارف پزشکی و مرتبط با سلامت انسان از دقت عمل بالایی برخوردار هستند. در بعضی مدل‌ها مجهز به سیستم قد سنج نیز هستند و برای سنجش قد و وزن افراد در باشگاه‌ها یا مطب‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باسکول آویز

یکی از انواع باسکول دیجیتال قابل حمل، باسکول آویز است. این باسکول به صورت عمودی نصب شده و معمولا دارای یک چنگک یا قلاب است. عموما این نوع از باسکول‌ها مجهز به چاپگر نیستند. انواع مختلف آن توانایی سنجش تا ۱۰ تن را نیز دارا می‌باشد. از آنجایی که در شرایط سخت کارگاهی و صنعتی از این نوع باسکول استفاده می‌شود بدنه آنها از فلز سخت و مقاوم در برابر فشار و ضربه ساخته می‌شود.

باسکول قپان

باسکول قپان همانطور که ذکر شد با نام‌های سنگی یا دستی یا مانیکی نیز شناخته می‌شود و به وسیله سنگ توزین را انجام می‌دهد. از این نوع باسکول عموما برای محصولات کشاورزی و دامپروری و امثال آن استفاده می‌کنند.

باسکول پالت

باسکول پالت برای توزین پالت‌های سنگین در مشاغل صنعتی و انبارها  کاربرد دارد. کار این نوع باسکول در ظاهر بسیار شبیه به دستگاه لیفتراک می‌باشد ولی در امکانات با آن متفاوت است. حسگرهای این باسکول بر روی جک پالت نصب شده و وزن بارهایی را که حمل و نقل می‌کند می‌سنجد. این نوع باسکول نیز بسیار دقیق و سریع هستند و از مقاومت بالایی برخودار می‌باشند.

باسکول دامکش

این نوع باسکول در دامپروری‌ها کاربرد دارد و انواع حیوانات را وزن‌کشی می‌کند و انواع آن بستگی به نوع حیوانات دارد، مثل باسکول گوسفند، گاو و گوساله، شترمرغ، اسب و شتر و غیره. این باسکول ها دارای محفظه‌ای قفس مانند هستند که حیوان در آن قرار بگیرد و از حرکات اضافی آن جلوگیری شود تا توزین به دقیق ترین حالت ممکن انجام شود. همچنین برای این قفس‌ها معمولا یک سطح شیب‌دار به نام رمپ و دو درب تعبیه می‌شود تا حیوان به راحتی وارد و خارج شود. همچنین برخی از انواع آن چرخ‌دار هستند تا به راحتی بتوانند در حمل و نقل حیوانات از آن استفاده کنند.

باسکول لاشه کش

باسکول‌های لاشه کش نیز زیرمجموعه باسکول دام کش محسوب می‌شوند، با این تفاوت که برای وزن کردن لاشه جانوران مرده از این نوع استفاده میشود بنابراین معمولا از نوع آویز بوده و دارای یک چنگک یا قلاب برای آویزان کردن لاشه می‌باشند. این نوع باسکول‌ّا در اندازه‌ّای مختلف برای توزین لاشه‌ حیوانات کوچک و بزرگ و به صورت چرخ‌دار و بدون چرخ نیز تولید می‌شوند.

باسکول بیمارستانی یا پزشکی

از این نوع باسکول‌ها در فضای بیمارستانی استفاده می‌شود که  به علت وجود بیماری‌ها و معلولیت‌های مختلف در انواع و شکل‌های گوناگونی از قبیل باسکول تخت‌های بیمارستانی، باسکول ویژه معلولین، باسکول ویلچری، باسکول تشخیص قد و وزن و غیره تولید می‌شوند. هر کدام از این انواع بسته به هدف، کارکرد متفاوتی دارند مثلا برای اجرای باسکول روی تخت‌های بیمارستانی، چهارپایه‌هایی را زیر پایه‌های تخت قرار میدهند تا با اندازه گیری وارده و کم کردن وزن تخت که ثابت است وزن بیمار را محاسبه کند.

باسکول جاده‌ای

بزرگ‌ترین نوع باسکول و ترازو، باسکول‌های جاده‌ای هستند که نصب و راه‌اندازی آنها کمی بیشتر از سایر انواع طول می‌کشد. همچنین این نوع باسکول‌ها دارای اتاق فرمان مجزا برای استقرار اپراتور بوده و تجهیزات اصلی از اتاق فرمان فاصله دارند تا امنیت اپراتور حفظ شود. باسکول جاده‌ای دارای تجهیزاتی همچون: فونداسیون،صفحه یا پل باسکول، لودسل، نمایشگر باسکول، کابل‌ها، جانکشن باکس (جعبه اتصال) می‌باشند.

باسکول‌های جاده‌ای طبق تنوع در نحوه قرار گیری پل باسکول به دو نوع روی زمین و درون زمین، تقسیم می‌شوند. باسکول روی زمین در دارای پل توزین نیمه گودال می‌باشد که مجهز به دیواره‌های جانبی برای جلوگیری از سرنگون شدن وسائل نقیله هستند. ولی باسکول‌های درون زمین کاملا همسطح زمین می‌باشند. همچنین باتوجه به وزن و طول وسائل نقیله این نوع باسکول‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و همچنین دارای انواع تک عرشه، دوطبقه یا چند طبقه هستند. در ضمن برخی از انواع آن قابل حمل بوده ومناسب استفاده در مکان‌های اجاره‌ای و موقتی هستند.

باسکول در کسب و کارها و صنایع مختلف

تجارت و بازرگانی

یکی از مهم ترین کاربردهای باسکول در تجارت و امور بازرگانی است. باسکول برای اندازه گیری وزن کالاهای تجاری و صادراتی استفاده می‌شود. این کار برای محاسبه دقیق هزینه حمل و نقل، مالیات و سایر موارد ضروری است. باسکول‌های تجاری معمولاً دارای دقت بالا هستند تا بتوان وزن کالاها را با دقت اندازه گیری کرد.

صنایع پتروشیمی

در صنایع پتروشیمی وزن مواد اولیه که وارد می‌شود باید به طور دقیق محاسبه شده و ثبت شود و همچنین مواد تولید شده که از کارخانه برای فروش خارج می‌شود نیز باید به دقت توزین شوند تا در بخش اقتصادی و حسابداری به مشکل برنخورند. بنابراین اهمیت بخش توزین این چنین توجیه می‌شود که با کمترین بی دقتی و ناهماهنگی در این بخش می‌توان خسارات هنگفتی برای کارخانه به وجود بیاید.

صنایع غذایی

باسکول در صنایع غذایی برای اندازه گیری وزن مواد اولیه و محصولات غذایی استفاده می شود. این کار برای اطمینان از کیفیت و ایمنی محصولات غذایی ضروری است. باسکول‌های صنایع غذایی معمولاً دارای استانداردهای بهداشتی هستند تا از آلودگی محصولات غذایی جلوگیری شود. نقش باسکول در صنایع غذایی نسبت به دیگر صنایع بارزتر است. چرا که توزین مواد غذایی همواره اهمیت بالایی داشته است. از ابتدای تولید محصول تا تولید نهایی محصول و عرضه آن به بازار و مصرف کننده می توان کاربرد باسکول را عینا مشاهده کرد. محاسبه وزن مواد غذایی در همه مراحل از زمان تولیدگرفته تا بسته بندی و فروش آن برای ما اهمیت دارد.

صنایع دارویی

باسکول در صنایع دارویی برای اندازه گیری وزن مواد اولیه و محصولات دارویی استفاده می‌شود. این کار برای اطمینان از دوز صحیح داروها ضروری است. باسکول های صنایع دارویی معمولاً دارای دقت بسیار بالا هستند تا بتوان وزن مواد دارویی را با دقت اندازه گیری کرد.

صنایع کشاورزی

باسکول در صنایع کشاورزی برای اندازه گیری وزن محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، برنج و ذرت و غیره استفاده می‌شود. این کار برای محاسبه دقیق قیمت محصولات کشاورزی ضروری است. باسکول‌های صنایع کشاورزی معمولاً دارای ظرفیت بالا هستند تا بتوان وزن محصولات کشاورزی را به سرعت و به راحتی اندازه گیری کرد.

صنایع ساختمانی

باسکول در صنایع ساختمانی برای اندازه گیری وزن مصالح ساختمانی مانند سیمان، شن، ماسه و غیره استفاده می شود. این کار برای محاسبه دقیق هزینه ساخت و ساز ضروری است. باسکول‌های صنایع ساختمانی معمولاً دارای ظرفیت بالا هستند تا بتوان وزن مصالح ساختمانی را به سرعت و به راحتی اندازه گیری کرد.

صنایع تولیدی

باسکول در صنایع تولیدی برای اندازه گیری وزن مواد اولیه و محصولات تولیدی استفاده می‌شود. این کار برای کنترل کیفیت محصولات و فرآیندهای تولیدی ضروری است. باسکول‌های صنایع تولیدی نیز معمولاً دارای دقت بالا هستند تا بتوان وزن مواد اولیه و محصولات تولیدی را با دقت اندازه گیری کرد.

معادن

از باسکول در معادن مختلف مثل: مس، آهن، فولاد، برنج، طلا، نقره برای توزن دقیق حجم زیادی از سنگ‌ها و مواد استخراج شده استفاده میکنند. نوع باسکول در معادن معمولا باسکول جاده ای است که قبلا با آن آشنا شده اید و در ابعاد و انواع مختلف شاخته می شوند تا وزن بالای ماشین‌های باری از جمله کامیون و حتی دامپ تراک ها را بتوانند تحمل کنند.

ارتباط با ما
اگر می‌خواهید یک تیم متخصص برای انجام پروژه داشته باشید یا هر گونه نیاز نرم افزاری دیگری دارید، یک تماس تصویری با ما هماهنگ کنید تا در زمان تعیین شده در کنار شما باشیم!

صنایع خودرو سازی

باسکول ها در مراحل ساخت و تولید در صنایع خودرو سازی برای به دست آوردن وزن دقیق قطعات اولیه و در نتیجه محاسبه وزن کلی هر یک از تجهیزات کمک زیادی به طراحان و تولیدکنندگان می کنند.

صنایع دام و طیور

همانطور که قبلا هم گفتیم در این صنعت بیشتر از دو نوع باسکول دامکش و لاشه کش استفاده میشود تا وزن حیوانات زنده و یا مرده را برای فروش و سایر نیاز ها به دست بیاورند.

فواید و ویژگی‌های باسکول

برا آشنایی بیشتر با فواید باسکول در صنایع و معادن این مقاله را بخوانید:

سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه (آنلاین)
معرفی سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه (آنلاین)، یکی دیگر از محصولات شرکت کنترل اعداد

باسکول‌ها دارای خواص مختلفی هستند که بسته به کاربرد و نوع نیاز آنها را به یک ابزار ضروری در صنایع و کسب و کارها تبدیل می‌کند. برخی از ویژگی‌ها و خواص باسکول عبارتند از:

  • دقت: دقت باسکول یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌آید تا از اتلاف سرمایه و اختلال در امور حسابداری و بازرگانی جلوگیری شود.
  • ظرفیت: ظرفیت باسکول به مقدار وزنی که می‌تواند اندازه گیری کند، اشاره دارد. در مشاغل مختلف بسته به نوع نیاز و موادی که توزین می‌کنند از باسکول‌هایی با ظرفیت متفاوت استفاده می‌کنند.
  • سرعت: از جمله مواردی که باسکول در آن به کسب و کار‌ها و مشاغل کمک می‌کند بحث سرعت است که از ایجاد ترافیک در خط تولید‌ها جلوگیری کرده و باعث افزایش بهره‌وری و تسریع فرایند تولید می‌شوند.
  • قابلیت حمل و نقل: برخی از باسکول ها چرخ‌دار بوده و قابل حمل هستند و می توان آنها را به راحتی جابه جا کرد. این ویژگی در برخی از کسب و کار‌ها تبدیل به یک فاکتور اساسی می‌شود.
  • قابلیت توزین انواع مختلف مواد: در برخی صنایع با توجه به نوع موادی که تولید یا استفاده می‌کنند نیاز است که انواع مواد جامد یا مایع یا گاز را توزین کنند که ممکن است همه باسکول‌ها این ویژگی را نداشته باشند.

باسکول یک ابزار ضروری در صنایع و کسب و کارها است. باسکول ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. انتخاب نوع باسکول مناسب برای یک کسب و کار یا صنعت خاص، به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، دقت مورد نیاز و بودجه بستگی دارد.

نرم افزار‌های توزین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری سیستم‌های نرم‌افزاری مختلفی برای مدیریت توزین طراحی شده. این سیستم‌ها با اتصال به انواع توزین اطلاعات را به صورت یکپارچه جمع‌ آوری کرده و از اتلاف اطلاعات جلوگیری ‌می‌کنند. همچنین با جمع‌ آوری این اطلاعات به اموری مثل حسابداری، صدور قبوض، بخش انتظامات و سایر بخش‌های یک سازمان کمک شایانی می‌شود. با استفاده از این سیستم‌ها مدیران می‌توانند گزارشات جامعی را از سیستم استخراج کرده و به بهبود روند کاری با تکیه به اطلاعات دقیق فکر کنند. علاوه براین در گام دوم با ورود به دوره انقلاب صنعتی چهارم، بیشتر کسب و کارها خصوصا مشاغل صنعتی و معدنی به هوشمند سازی فرایند توزین و اتصال آن به سیستم‌های مدرن‌تر روی‌ آورده‌اند. یکی از قویترین و محبوبترین این محصولات سامانه توزین هوشمند شرکت کنترل اعداد است که توانسته باعث افزایش بهره‌وری در معدن جلال‌آباد فولاد زرند ایرانیان شود.

برای آشنایی بیشتر با انقلاب صنعتی چهارم و دنیای هوشمندسازی به مقاله زیر مراجعه کنید:

انقلاب صنعتی چهارم: هوشمند سازی صنایع و معادن
انقلاب صنعتی واژه‌ای است که امروزه طیف گسترده‌ای از مشاغل و کسب و کارها را درگیر خودش کرده. در این مقاله با ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم آشنا شوید.