ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

دنیای هایتک (فناوری پیشرفته): ساخته شده توسط هوش مصنوعی ideogram
دنیای هایتک (فناوری پیشرفته): ساخته شده توسط هوش مصنوعی ideogram

در خط مقدم تحولات دنیای امروزی، صنعت هایتک (فناوری پیشرفته) قرار دارد، حوزه‌ای که با نوآوری، پیچیدگی، و شتاب بی‌وقفه شناخته می‌شود. الزاما شرکت‌هایی که در زمینه اتوماسیون و هوشمندسازی صنایع و معادن فعالیت دارند، قدرت و اهمیت راهکارهای هایتک را درک می‌کنند. در این مقاله به بررسی پتانسیل گسترده هایتک و کاربرد آن در بخش‌های مختلف، از جمله حوزه‌های تخصصی ما، اتوماسیون و هوشمند سازی صنایع و معادن، می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:

انقلاب صنعتی چهارم: هوشمند سازی صنایع و معادن
انقلاب صنعتی واژه‌ای است که امروزه طیف گسترده‌ای از مشاغل و کسب و کارها را درگیر خودش کرده. در این مقاله با ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم آشنا شوید.

هایتک (فناوری پیشرفته) چیست؟

فناوری پیشرفته یا فناوری بالا (High Tech) به پیشرفته‌ترین فناوری‌ که در حال حاضر در دسترس بشر باشد گفته می‌شود. این فناوری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن، معماری، کارخانه‌جات و غیره به کار می‌روند.

هایتک صرفاً در مورد ابزارهای پیشرفته یا الگوریتم‌های پیچیده نیست. بلکه در مورد ایجاد سیستم‌های هوشمند، کارآمد با اتصال و انتقال داده‌های بیشتر می‌باشد. حوزه‌های مختلفی از جمله هوش مصنوعی (AI)، رباتیک، اینترنت اشیا (IoT)، راه حل‌های نرم افزاری پیشرفته و… در پیشبرد هایتک دخیل هستند که به معرفی کوتاه برخی از مهمترین آنها می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:

کارخانه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی صنعتی گامی بلند در مسیر انقلاب صنعتی چهارم
در مسیر هوشمند سازی به کارخانه‌های صنعتی رسیدیم. در این پست با کارخانه هوشمند آشنا شوید.

فناوری‌های مورد استفاده در هایتک

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ به عنوان قلب تپنده فناوری پیشرفته مدرن شناخته می‌شوند. با استفاده از این فناوری‌ها سیستم‌های پیشرفته می‌توانند داده‌های دریافت شده را تحلیل کرده و آموزش ببینند تا بر اساس آنها تصمیم بگیرند و حتی روندهای آینده را پیش‌بینی کنند. در صنایع و معادنی که در زمینه استخراج و تولید مواد خام فعال هستند، راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کارایی عملیاتی را افزایش داده، به تعمیر و نگهداری ابزار و ماشین‌آلات کمک می‌کند تا زمان خرابی را پیش بینی کنند و اقدامات ایمنی را بهبود می‌بخشد.

 ساخته شده توسط هوش مصنوعی ideogram هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی
ساخته شده توسط هوش مصنوعی ideogram هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

اینترنت اشیا (IoT)

با استفاده از اینترنت اشیا دستگاه‌ها، ابزارها، حسگرها و سیستم‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. در نتیجه این اتصال جریان تبادل یکپارچه داده‌ها و جمع‌آوری دقیق آنها تسهیل شده و امکان نظارت لحظه‌ای و ارائه گزارشات متنوع فراهم خواهد شد. به عنوان مثال در بسیاری از صنایع، حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند عملکرد ماشین‌آلات را به صورت لحظه‌ای (real time) تحلیل کنند، نیازهای تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی کنند، و حتی فرآیندهای زنجیره تولید را خودکار کنند؛ بنابراین محیط تولید هوشمند و پاسخگویی به شرایط بحرانی را تقویت می‌کنند.

رباتیک پیشرفته

ربات‌هایی که به وسیله هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هوشمند شده‌اند می‌توانند وظایف پیچیده و خطرناک را که برای کارگرهای انسانی چالش برانگیز و خطرساز هستند، با دقت، سرعت و ثبات بیشتر انجام دهند. وظایفی همچون حفاری خودکار در معدن گرفته یا اتوماسیون خط مونتاژ در تولیدات. ربات‌ها بهره وری را چند برابر کرده و در عین حال استانداردهای بالایی از نظر ایمنی و کیفیت را تضمین می‌کنند.

تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها

توانایی تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های وسیع به مدیران کمک می‌کند تا نظارت و کنترل دقیق بر همه قسمت‌ها پیدا کرده، روندها را پیش‌بینی کنند و تصمیمات مبتنی بر داده بگیرند. در هوشمندسازی صنایع و منابع، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از مدل‌های آموزش دیده هوش مصنوعی به بهینه سازی فرآیندها، کاهش هزینه‌های اضافی، بهبود مدیریت منابع و پیش‌بینی روندهای صنعتی که منجر به تصمیم گیری بهتر می شود، کمک می کند.

همچنین بخوانید:

هوشمند سازی بخش خرایش یا بال میل (Ball Mill) کارخانه‌ها
هوشمند سازی بخش تغلیظ در معادن گامی بزرگ در افزایش بهره وری به شمار می‌آید. با ما همراه باشید.

تاثیر هایتک (فناوری پیشرفته) بر اتوماسیون و هوشمندسازی صنعت

تخصص ما ترکیب به روزترین سخت افزارها با راه حل‌های نرم افزاری خلاق، سیستم های قوی و هوشمند است که برای بخش‌های مختلف صنعت و معدن طراحی شده‌اند. این راهکارها، مزایا و دستاوردهای فراوانی برای مدیران به ارمغان می‌آورد که اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

افزایش بازده

سیستم‌های خودکار که توسط هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هدایت می شوند، خطای انسانی را کاهش داده و دقت فرآیند‌ها را بهبود می‌بخشند. این امر منجر به تسهیل روند کار و استفاده بهتر از منابع می‌شود.

افزایش ایمنی کار

راهکارهای هایتک با نظارت بر سلامت عملیاتی به صورت لحظه‌ای و ارائه آلارم‌های تعمیر و نگهداری، که از خرابی تجهیزات و حوادث احتمالی جلوگیری می‌کنند و در نتیجه باعث ارتقای چشمگیر پروتکل‌های ایمنی می‌شوند.

کاهش هزینه

گرچه هزینه اولیه راه اندازی سیستم‌های اتوماتیک با فناوری هایتک کمی زیاد به نظر می‌رسد ولی به یاد داشته باشید که این کار یک سرمایه گذاری بلند مدت است که در طول زمان نه تنها هزینه اولیه را جبران می‌کند بلکه از طریق افزایش کارایی، جلوگیری از خرابی تجهیزات، استفاده بهینه از منابع، به حداقل رساندن هزینه‌های اضافی و غیره، صرفه جویی و سودآوری چشمگیری به همراه خواهد داشت.

پایداری زیست محیطی

فناوری‌‌های پیشرفته می‌توانند مصرف انرژی را بهینه کنند، ضایعات و آلاینده‌ها را کاهش دهند و فرآیندهای بازیافت را بهبود بخشند. با این کار بیش از پیش به استاندارد‌های ایزو و محیط زیست نزدیک خواهیم شد. به عنوان مثال، ماشین‌های خودکار را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که در زمان‌های کارآمد انرژی کار کنند و میزان تولید کربن فعالیت‌های صنعتی را کاهش دهند.

تحول نیروی کار

اتوماسیون تجهیزات صنعتی صرفاً جایگزین نیروی انسانی نیست، بلکه باعث متحول شدن وظایف نیز می‌شود. به این معنی که تجهیزات هوشمند وظایف تکراری، خطرناک یا پیش پا افتاده را بر عهده می‌گیرند تا ذهن و وقت نیروی انسانی برای ایجاد خلاقیت و بروز استعداد آزاد شود. این امر باعث می‌شود نیروی انسانی متخصص در حوزه‌هایی که نیاز به خلاقیت، حل مسئله و مهارت‌های فنی پیشرفته دارد تمرکز کند. ابزارهای پیشرفته همچنین قابلیت‌های کنترل و کار از راه دور را فراهم کرده و محیط‌های کاری انعطاف پذیر را به وجود می‌آورند.

افزایش همکاری و اتصال

راه حل‌های هایتک امکان همکاری و ارتباط یکپارچه را در تمام سطوح یک سازمان فراهم می‌کنند. با استفاده از پلتفرم‌های مدیریت اطلاعات و جمع‌آوری در لحظه داده از طریق حسگرهای اینترنت اشیاء، جریان حرکت اطلاعات در سراسر سیستم‌ها و تجهیزات، روان و قابل دسترس‌تر خواهد بود. با این روش از اتلاف اطلاعات و وارد کردن اطلاعات اشتباه توسط نیروی انسانی جلوگیری خواهد شد. برای مثال، تیم‌ها می‌توانند از ابزارهای مشارکتی و تجسم داده‌های پیشرفته برای هماهنگ کردن پروژه‌ها به صورت لحظه‌ای (Real Time)، در شرایط فیزیکی و محیط کار مختلف استفاده کنند.

امکان شخصی سازی

راه حل‌های مدرن هایتک امکان بی سابقه‌ای از شخصی سازی را فراهم می‌کنند. در اتوماسیون صنعتی، سیستم‌ها را می‌توان برای نیازهای عملیاتی خاص تنظیم کرد تا افزایش کارایی و بهبود عملکرد را شاهد باشیم. برای مثال، مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌توان با الگوها و الزامات منحصربه‌فرد یک سایت یا کارخانه معدنی خاص تنظیم کرد. راه‌حل‌های سخت‌افزاری نیز می‌توانند برای رویارویی با چالش‌های خاص طراحی شوند تا اثربخشی و کارآمدی دوچندانی ارائه دهند.

اگر می‌خواهید از سیستم‌های هایتک در صنعت یا معدن خود استفاده کنید و از مزایای هوشمندسازی و اتوماسیون بیشترین بهره را ببرید، متخصصین ما در شرکت کنترل اعداد همراه شما هستند تا در این سفر پا به پای شما به مرزهای جدید انقلاب صنعتی چهارم وارد شوید و از سایر رقبا عقب نمانید. کافیست نیاز خود را با ما در میان بگذارید:

ارتباط با ما
اگر می‌خواهید یک تیم متخصص برای انجام پروژه داشته باشید یا هر گونه نیاز نرم افزاری دیگری دارید، یک تماس تصویری با ما هماهنگ کنید تا در زمان تعیین شده در کنار شما باشیم!
30 Minute Meeting - Controladad