ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

واحد تغلیظ مس سرچشمه
واحد تغلیظ مس سرچشمه

بشر بعد از درک فواید متفاوت انواع سنگ‌ها و معادن به استخراج و خرد کردن آنها برای حمل و تفکیک مواد معدنی از دل آن سنگ‌ها مشغول شد. برای خرد کردن سنگ‌ها و صخره‌های بزرگ از دیرباز ابزارآلات متفاوتی به کارگرفته شده که امروزه بالمیل (Ball Mill) یا آسیا گلوله‌ای از جدیدترین و کارآمدترین آنها به شمار می‌آید. البته که کاربرد آسیا منحصر به معادن و صنایع نیست بلکه انواع بسیار متفاوتی دارد. همچنین آسیاهای صنعتی نیز در انواع پره‌ای، غلتکی، چکشی و گلوله‌ای (بالمیل) ساخته می‌شوند اما در این مقاله سعی شده کاربرد آسیا گلوله‌ای در صنعت و معدن را به شما معرفی کنیم.

بال میل
بال میل

تعریف بالمیل یا آسیا گلوله‌ای

در بسیاری از صنایع و معادن از این وسیله برای خرد، پودر و یا میکرونیزه کردن انواع سنگ‌ و اجسام سخت استفاده می‌شود. ساختار این دستگاه به این صورت است که دارای محفظه‌ای استوانه‌ای شکل است که با سرعت‌های متفاوت حول محور افقی می‌چرخد . در حین این دوران‌ها، گلوله‌های سنگین موجود در آن که از جنس فولاد یا سرامیک… ساخته شده‌اند شروع به حرکت و ایجاد برخورد‌ کرده، سایش و ضربه‌های شدید تولید می‌کنند و طی این فرایند تکرار شونده سنگ‌های داخل استوانه خرد یا پودر می‌شوند.همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی یا خراب شدن بدنه بیرونی این دستگاه که فلزی است آن‌ را با یک لایه سرامیکی پوشش می‌دهند.

همچنین بخوانید:

سامانه مدیریت توزین هوشمند تحت شبکه
از آنجا که تنها دارایی شرکت های معدنی همین سنگ‌ها و محصولاتی است که با سعی و وسواس فراوان از معادن استخراج میکنند، پس نظارت بر باسکول‌ها و عملیات توزین در معادن یک امر ضروری به شمار می‌آید.امروزه بسیاری از معادن از راه حل‌های نرم افزاری برای باسکول و مدیریت توزین، در جهت اتوماسیون عملیات استفاده می‌…

بسته به نوع موادی که باید خردایش شوند جنس گلوله‌ها، تعداد آنها، سرعت چرخیدن بالمیل و نوع دستگاه از خشک و تر یا پیوسته و ناپیوسته تفاوت می‌کند.

به عنوان مثال برای کاهش هزینه تمام شده خردایش در برخی مواقع از قلوه سنگ‌ به جای گلوله استفاده می‌شود. به همین علت در اصطلاح عام بازار به این دستگاه آسیا قلوه سنگی نیز می‌گویند.

در آسیاهای پیوسته راه ورود و خروج دستگاه متفاوت بوده و مواد از یک سمت وارد شده و پس از عبور از بین گلوله‌ها و انجام مرحله خوردایش از سمت دیگر به طور خودکار خارج می‌شوند.

این دسته از آسیاها مقاومت بالایی دارند به طوری که می‌توانند بی‌وقفه تا مدت‌ها کار کنند. ولی در نوع ناپیوسته مقدار مشخصی از مواد در هر دفعه وارد دستگاه شده و دستگاه شروع به کار می‌کند، پس از اتمام مرحله خردایش دستگاه متوقف شده و مواد از آن استخراج می‌شوند. همچنین سرعت چرخیدن محفظه استوانه‌ای شکل نیز بسته به قطر آن متفاوت است.

ساختار بالمیل(ساخته شده با هوش مصنوعی)
ساختار بالمیل(ساخته شده با هوش مصنوعی)

برای شرح دقیق‌تر فرایند کار باید بگوییم که سنگ معدن پس از خردایش اولیه توسط آسیاهای فکی برای کاهش سایز و اندازه مواد به واحد تغلیظ انتقال می‌یابد. به طور مثال در مجتمع مس سرچشمه  بخش بالمیل 8 واحد آسیا از نوع آسیا گلوله‌ای وجود دارد که به طور موازی مشغول به کار می‌باشند. یک جرثقیل سقفی از نوع تک ریل وظیفه شارژ گلوله در هر یک از آسیاها را بر عهده دارد. گلوله‌ها بسته به اندازه و وزن خود به چندین نوع تقسیم می‌شوند که توسط پیاله‌های انتقال به محل آسیا منتقل شده و در آن تخلیه می‌شوند و هر پیاله بعد از پرشدن از طریق جرثقیل سقفی به سمت آسیا مورد نظر هدایت می‌شود.

میزان مورد نیاز و نوع گلوله بسته آزمایشات کنترل کیفی و میزان خردایش مورد نظر مشخص می‌شود و به اپراتورهای شارژ پیاله و شارژ بال میل اعلام می‌گردد سپس اپراتور بسته به گزارشات و آزمایشات نسبت به شارژ کردن هر آسیا اقدام می‌کند. گلوله‌ها در 5 سایز مختلف در محل ذخیره به صورت جداگانه ذخیره می‌شوند که بعد از باز شدن دریچه توسط اپراتور محلی در یک سبد یا پیاله تخلیه می‌شوند و بعد از بارگیری سبد توسط جرثقیل به سمت آسیا مد نظر هدایت می‌شود.
اگر به هوشمند سازی معادن و صنایع علاقه دارید، با ما همراه باشید:

کنترل اعداد
طراحی و توسعه اپلیکیشن و وبسایت مدرن برای کسب و کار شما