معرفی عملکرد ناخن شاول و اهمیت نظارت هوشمند بر آن

محصولی دیگر از کنترل اعداد در راستای هوشمند سازی معادن، سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول.
هوشمند سازی
author

سعید کشاورز کرمانی (سردبیر)

لینک کپی شد!
سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول
سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول

در عملیات معدنکاری، هر جزء از ماشین‌آلات نقش بسیار مهمی در تضمین کارایی، ایمنی و بهره‌وری کل فرآیند معدن دارد. یکی از این اجزای حیاتی، ناخن شاول یا دندان شاول است. این قطعات کوچک اما مهم وظیفه حفاری و خرد کردن مواد را بر عهده دارند و بدون آنها، کل عملیات می‌تواند متوقف شود. به همین دلیل، نظارت و ردیابی ناخن‌های شاول بخش مهمی در مبحث هوشمندسازی معدن به شمار می‌آیند.

هوشمندسازی معدن به معنای استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، بینایی ماشین، یادگیری ماشینی، تحلیل کلان داده‌ها و اتوماسیون فرایند‌ها در عملیات معدنی است. در مجموع هوشمند سازی با ارائه اطلاعات دقیق به اپراتورها و مدیران، کارایی را افزایش داده، هزینه‌ها را کاهش داده و ایمنی را بهبود می‌بخشد. در این مقاله به معرفی دقیق ناخن‌های شاول و نحوه هوشمند سازی برای نظارت دقیق بر آن‌ها می‌پردازیم.

ناخن شاول چیست؟

ناخن شاول
ناخن شاول

ناخن‌های شاول بخش‌های قابل تعویضی هستند که به باکت شاول‌ و بیل‌های مکانیکی متصل می‌شوند. این ناخن‌ها برای نفوذ به مواد سخت، خرد کردن سنگ‌ها و جمع‌ کردن سنگ‌های خرد شده طراحی شده‌اند. طراحی ناخن‌های شاول در راستای بهبود عملکرد آن‌ها بسیار مهم است. این ناخن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فرسایش و پارگی باکت را به حداقل برسانند. ناخن‌ها معمولاً نوک تیز یا شبیه به قلم هستند تا توانایی برش بیشتری داشته باشند. ناخن‌ شاول با توجه به نوع کارایی، وظایف خاص انواع مختلفی دارند به عنوان مثال:

  • ناخن‌های قلمی: مناسب برای حفاری عمومی و خرد کردن مواد نرم‌تر.
  • ناخن‌های سنگ‌شکن: طراحی شده برای شکستن مواد و سنگ‌های سخت.
  • ناخن‌های تیغه‌دار: دارای طراحی نوک تیز برای نفوذ حداکثری در مواد متراکم.
انواع ناخن شاول
انواع ناخن شاول

ناخن‌های شاول معمولاً از آلیاژهای فولادی با استحکام بالا و مقاوم در برابر سایش ساخته می‌شوند. این مواد به دلیل دوام، سختی و توانایی مقاومت در برابر فشار و شرایط سخت محیط‌های معدنی انتخاب می‌شوند. در برخی موارد، ناخن‌ها ممکن است با نوک‌های کاربید تقویت شوند تا عمر و عملکرد آنها را بهبود بخشند.

اهمیت نظارت دقیق بر ناخن شاول

شاول معدنی
شاول معدنی

با وجود دقت در طراحی و ساخت این ناخن‌ها به دلیل شرایط سخت کاری و تحت فشار بودن و فرسایش دائمی، احتمال شکستن یا جدا این ناخن‌ها از باکت وجود دارد. ناخن‌های شاول فرسوده یا جدا شده می‌توانند مشکلات جدی برای سایر تجهیزات ایجاد کنند و باعث بروز خسارات و توقفات در عملیات شوند. به عنوان مثال، می‌توانند کارایی فرآیند حفاری را کاهش دهند و منجر به افزایش زمان کار و مصرف سوخت اضافی شوند. همچنین مواد سنگی خرد نشده وارد باکت می‌شوند و باعث پارگی و آسیب دیدن آن می‌شوند. علاوه بر این، ورود مواد خرد نشده و سنگین از جمله خود ناخن جدا شده به فرایند کار به تجهیزات فشار بیشتری وارد می‌کند و منجر به فرسایش زودرس نوار‌های نقاله، سنگ‌ شکن‌ها و سایر تجهیزات می‌شود که همه این موارد خسارات و هزینه‌های فراوانی بر مجموعه تحمیل خواهد کرد و باعث بروز توقفات و کاهش بهره‌وری شدید خواهد شد.

هوشمند سازی نظارت بر ناخن شاول

راهکار‌ها خلاق و نوآورانه هوشمندسازی، قابلیت‌های پیشرفته‌ای را برای مدیریت و نظارت بر ناخن‌ شاول ارائه می‌کنند. با بهره‌گیری از قابلیت‌ها متفاوت هوش مصنوعی در زمینه انقلاب صنعتی چهارم (صنعت ۴.۰) و ایجاد اتصال و همبستگی بین اجزای مختلف و جمع آوری منظم و دقیق اطلاعات خصوصا توسط اینترنت اشیاء یا RFID  یا بینایی ماشین و تحلیل دقیق اطلاعات به دست آمده توسط یادگیری عمیق ماشینی و تحلیل کلان داده‌ها می‌توان سیستم‌های نظارتی کارآمد و به روزی با توجه به انواع نیاز‌های صنعتی و معدنی طراحی کرد. با ادغام سیستم‌های نظارت در لحظه و تحلیل داده‌ها، مدیران، مسئولین بخش‌ها و اپراتورهای معدنی می‌توانند به سرعت از وضعیت تجهیزات خود مطلع شوند و با انجام اقدامات پیشگیرانه و تعمیرات به موقع از بروز بسیاری حوادث و خسارت جلوگیری کنند.

راهکار نوین کنترل اعداد

شرکت کنترل اعداد پس از مطالعه فراوان در این زمینه و شناسایی عملکرد شاول برای رفع مشکلات مذکور، راهکاری خلاق و نوآورانه خود را تحت عنوان سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول ارائه داد.

سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول کنترل اعداد

کنترل اعداد با ارائه راه حل پیشنهادی خود در سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول با استفاده از توانایی‌های هوش مصنوعی به خصوص یادگیری عمیق و پردازش تصویر، به بررسی مداوم تصاویر شاول در حین عملیات می‌پردازد. این سیستم می‌تواند در سریع‌ترین زمان و با دقت ۹۹٪ افتادگی یا شکستگی ناخن را تشخیص دهد و به راننده شاول یا مسئولین مربوط گزارش و هشدار دهد تا اقدامات لازم را انجام داده و از بروز مشکلات و خسارات جلوگیری کنند. این راه‌حل به شکل قابل توجهی هزینه تعمیرات و نگهداری تجهیزات و زمان‌های توقف کار را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش خواهد داد.

برای آشنایی بیشتر با این محصول و کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید:

سیستم تشخیص افتادگی ناخن شاول کنترل اعداد
راهکاری نوآورانه و خلاق با بهره‌گیری از توانایی‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر

اگر به دنیای انقلاب صنعتی چهارم و هوشمندسازی صنایع و معادن علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید:

کنترل اعداد
کنترل اعداد، دروازه ورود به دنیای دیجیتال و هوشمند سازی

مقالات مرتبط