هوشمند سازی ساختمان: بررسی سناریو‌های مختلف

کلید ورود به ساختمان هوشمند در دست متخصصین کنترل اعداد، در این پست به بررسی سناریو‌های هوشمند سازی ساختمان شما می‌پردازی.
هوشمند سازی
author

سعید کشاورز کرمانی (سردبیر)

لینک کپی شد!
هوشمند سازی ساختمان با کنترل اعداد
هوشمند سازی ساختمان با کنترل اعداد

با توجه به پیشرفت‌های روز افزون تکنولوژی و توانایی‌های هوش مصنوعی، کم کم بسیاری از کار‌های اضافی و تکراری از دوش انسان برداشته شده و به دست اتوماسیون‌ سپرده‌ می‌شود. در واقع هوشمند سازی ساختمان‌ به معنای استفاده از تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته برای خودکارسازی و بهینه‌سازی بخش‌های مختلف یک ساختمان بر اساس نوع کاربری و نیاز است.

ساختمان صحرا برنده جایزه معمار سال ۱۴۰۲ یکی از نمونه‌کار‌های موفق کنترل اعداد در زمینه هوشمند سازی ساختمان:

مزایای هوشمند سازی ساختمان

از جمله فواید هوشمند سازی انواع ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و غیره می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • انجام دقیق و خودکار وظایف روزمره و تکراری، بدون خطا و فراموشی
  • دقت و سرعت عمل بالا
  • مصرف بهینه انرژی و صرفه‌جویی در منابع
  • ایجاد امنیت کامل در ساختمان
  • کاهش خطا‌های انسانی
  • تشخیص سریع هرگونه اختلال و خرابی در سیستم و اعلام هشدار

سناریو‌های هوشمند سازی ساختمان

در راستای هوشمند سازی بخش‌های مختلف ساختمان با توجه به نوع نیاز و ویژگی‌های هر بخش باید سناریو‌های متفاوتی را اجرا کنیم. در این بخش برخی از این موارد را ذکر می‌کنیم.

تاسیسات گرمایشی و موتورخانه

با هوشمند سازی موتورخانه مرکزی ساختمان می‌توانیم بر تمامی پمپها و سیستم گرمایش (مشعل، پکیج یا هر نوع سیستم گرمایشی دیگر) نظارت داشته باشیم و با جلوگیری از اتلاف حرارت، مصرف انرژی را به حداقل برسانیم.

سیستم هوشمند قادر است هر گونه نشتی، اعم از نشت آب یا انواع گاز و یا خراب شدن قطعات را تشخیص داده و هشدار‌های لازم را ارسال کند تا با انجام اقدامات امنیتی خودکار از بروز هرگونه خطر جلوگیری شود.
مدیر ساختمان از داخل ساختمان و یا هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند وضعیت سیستم را بررسی نموده و تنظیمات لازم را در سیستم اعمال کند تا آسایش کامل را برای ساکنین فراهم کند. همچنین در صورت بروز هرگونه اشکال یا خطا (طبق تعاریف قبلی) در سیستم، هشدارهای لازم ارسال می‌شود تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود. در مورد سیستم‌های غیر مرکزی مانند پکیج های داخل واحد نیز موارد فوق تا حد زیادی قابل پیاده سازی می‌باشد.
در واقع سیستم هوشمند می‌تواند شرایط محیط زندگی شما را همیشه در بهترین وضعیت نگه داشته و مصرف انرژی را به حداقل برساند.

همچنین در خصوص ساختمان‌هایی که به طور دائم سکنه‌ ندارند نیز سیستم هوشمند می‌تواند از خسارات احتمالی جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر ساختمان شما در منطقه سردسیری باشد همیشه امکان ترکیدن لوله‌های آب در هوای بسیار سرد وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل سیستم هوشمند در صورت سرد شدن هوا، به صورت خودکار گرمایش منزل را روشن می‌کند.

مدیریت سرمایش و رطوبت

مدیریت سیستم سرمایش توسط سیستم هوشمند زندگی را برای شما شیرین‌تر می‌کند، چرا که در فصل گرما وارد شدن به یک محل با دمای مناسب بسیار خوشایند است. فقط کافیست زمانی که در حال نزدیک شدن به محل مورد نظر هستید فرمان روشن شدن را از طریق سیستم صادر کنید. جدا از این اگر برنامه منظمی دارید، مثلا می‌خواهید یک سناریو منظم را در محل کار خود پیاده کنید کافیست برنامه کاری روزانه خود را به سیستم بدهید تا دما را تنظیم کند و از طرفی نگران روشن ماندن سیستم تهویه خود خارج از ساعات کاری نباشید.

در مناطق مرطوب مدیریت رطوبت هم در کنار مدیریت دما چالش بزرگی محسوب می‌شود. راهکار رایج روشن گذاشتن سیستم‌های تهویه اسپلیت یا کولرگازی بطور مداوم است که از نظر مصرف انرژی هزینه گزافی را روی دست شما می‌گذارد. در این مورد به سیستم هوشمند خود می‌سپارید تا رطوبت را در بازه مورد نظر نگه دارد و دیگر نیازی نیست نگران باشید.

سیستم‌های اسپلیت، داکت اسپلیت، کولر گازی، کولر آبی (دیمری فیش باخ و دو سرعته)، چیلر، فن کویل و … همگی قابلیت اتصال به سیستم هوشمند را دارند. لازم به ذکر است در برخی موارد اتصال بطور مستقیم امکان پذیر است ولی در برخی موارد به تجهیزات تکمیلی جهت اتصال نیاز داریم.

استخر، جکوزی، سونا و…

اگر تجربه‌ای در زمینه مدیریت تاسیسات استخر داشته باشید حتما می‌دانید که این کار بسیار پر چالش است و نیاز به دقت و برنامه ریزی زیادی دارد. اینجا هم سیستم هوشمند در کنار شماست تا حداقل بخشی از این چالش‌ها را از دوش شما بردارد. مدیریت دما، برنامه ریزی سیستم تصفیه، کنترل کیفیت و سطح آب، کنترل رطوبت محیط و بسیاری موارد دیگر را می‌توان به سیستم هوشمند سپرد.

تصور کنید ویلای شما در یک منطقه دور دست است، در صورتی که از قبل به سیستم هوشمند اعلام کنید به محض رسیدن به ویلا می‌توانید از دمای مطلوب استخر خود لذت ببرید و بابت تصفیه منظم آب نگران نباشید چون سیستم هوشمند طبق دستور عمل می‌کند. همچنین اگر مشکلی در سیستم تصفیه یا پمپهای شما پیش بیاید سیستم  به شما اخطار می‌دهد.

روشنایی و لایتینگ

سیستم هوشمند می‌تواند وضعیت نور محیط را بررسی کرده و بنا به شرایط نوری، لایتینگ شما را مدیریت کند. همچنین با استفاده از کلید‌های هوشمند یا ریلی بوردها می‌توان انواع سیستم‌های لایتینگ را به سیستم هوشمند متصل نمود. سیستم هوشمند با اطلاع از محل جغرافیایی شما ساعت طلوع و غروب را محاسبه می‌نماید و با استفاده از آن می‌توان سناریوهای متنوعی را اجرا کرد. نور پردازی‌های هوشمند جهت پلکان‌ها و همچنین شبیه ساز حضور (روشن و خاموش نمودن چراغها به صورت تصادفی جهت شبیه سازی حضور برای جلوگیری از سرقت و نفوذ به منزل شما) نیز از موارد پرکاربرد محسوب می‌شود.

پرده‌ها و شید‌ها

پرده‌های هوشمند نیز جزو آیتم‌های مورد علاقه خانواده‌ها می‌باشد. تصور کنید نور زیادی در شب وارد اتاق خواب شما می‌شود و خواب شما را مختل می‌کند. با فشردن یک کلید اتاق خود را تاریک کنید. و در عین حال اگر دوست دارید صبح خود را با نور خورشید آغاز کنید به سیستم هوشمند خود بسپارید در هنگام طلوع یا در زمان تعیین شده پرده اتاق را کنار بزند و یا به محض تاریک شدن هوا پرده‌های واحد را ببندد.

ورود، خروج، امنیت و حفاظت

امنیت یکی از موارد کلیدی برای هر ساختمان است که در این زمینه هم سیستم هوشمند به شما کمک شایانی می‌کند. این سیستم در خصوص ورود و خروج به کمک تکنولوژی‌های مختلف از جمله کی پد، سنسور اثر انگشت، سنسور تشخیص چهره و حتی اسکن شبکیه به شما کمک می‌کند تا خیال شما بابت امنیت آسوده باشد. همچنین تکنولوژی آیفون و قفل هوشمند برای درب اصلی ساختمان و درب هر واحد قابل استفاده است.

سیستم هوشمند در کنار کنترل ورود خروج می‌تواند درب پارکینگ شما را نیز کنترل و هوشمند نماید. به عنوان مثال می‌توانید با نصب یک تگ ان اف سی داخل خودرو و استفاده از آن سناریو رسیدن به منزل را اجرا کنید که در این صورت درب پارکینگ باز شده و آسانسور نیز برای شما احضار و در صورت نیاز درب‌های میانی نیز گشوده می‌شوند.
اگر نگران باز ماندن درب‌های ساختمان هستید، سیستم هوشمند می‌تواند بر وضعیت درب‌ها  نیز نظارت نموده و در صورت باز ماندن آنها اخطار دهد.
سیستم‌های دزدگیر (اعم از دزدگیر‌های قدیمی و جدید) و سیستم‌های اعلام حریق نیز قابل اتصال به سیستم هوشمند بوده و کنترل و دریافت اخطار از این سیستم‌ها میسر می‌باشد.

مدیریت انرژی و آب

تا بحال برای شما پیش آمده است که کلیه منبع‌های آب ساختمان خالی شود و آب ساختمان قطع شود؟ سیستم هوشمند با نظارت بر موجودی آب می‌تواند قبل از بروز چنین اتفاقی به شما اخطار داده و حتی از آن جلوگیری نماید.
در خصوص مصرف برق نیز شما می‌توانید میزان برق مصرفی هر دستگاه، هر واحد یا کل ساختمان را توسط تجهیزات مربوطه زیر نظر داشته باشید.

دوربین مدار بسته

در صورت سازگاری دوربین/ دی وی آر می‌توان تصاویر دوربین‌ها را بصورت مستقیم روی پلان ساختمان نمایش داد و به آن دسترسی داشت.

آبیاری فضای سبز

فضای سبز هر ساختمان موجب زیبایی و طراوت محیط آن ساختمان بوده و در عین حال مراقبت از آن نیازمند دقت و صرف زمان می‌باشد. سیستم هوشمند می‌تواند با اندازه گیری رطوبت خاک زمان آبیاری مورد نیاز را برآورد نموده و آبیاری را توسط پمپ یا شیر برقی یا مکانیزم‌های مشابه مدیریت کند. همچنین می‌توان برنامه منظم آبیاری برای فضای سبز تعیین نمود که طبق آن برنامه آبیاری انجام شود.

آسانسور

احضار آسانسور، مدیریت طبقات قابل دسترس برای اشخاص مختلف و همین طور نمایش موقعیت آسانسور از جمله مزایای هوشمند سازی آسانسور می‌باشد. همچنین کلیه رفت و آمد‌های آسانسور را نیز می‌توان ثبت و بررسی کرد. این امر به تقسیم عادلانه شارژ ساختمان نیز کمک می‌کند.

پارکینگ هوشمند

در خصوص پارکینگ‌های هوشمند نیز کارهای زیادی قابل انجام است که از جمله آنها می‌توان به ورود و خروج هوشمند از طریق تکنولوژی‌های مختلف از جمله NFC و RFID و همین طور سنسور بررسی فضای خالی (تعداد خودروی موجود در پارکینگ) اشاره نمود.

مدیریت گلخانه

مقوله گلخانه‌های هوشمند نیز چند سالیست که بر سر زبان‌ها افتاده است که با توجه به مواردی که قبلا ذکر شد، کلیه امور یک گلخانه نیز می‌تواند توسط یک سیستم هوشمند یکپارچه مدیریت شده و در عین حال کلیه داده‌ها نیز از هر نقطه دنیا برای مدیریت گلخانه قابل دسترس باشد.

همچنین بخوانید:

خانه هوشمند: راحتی و امنیت در زندگی مدرن
در مسیر هوشمند سازی به منزل شما آمده‌ایم. برای داشتن یک خانه هوشمند، راحت و امن با ما همراه باشید.

قابلیت‌های راهکار کنترل اعداد در هوشمند سازی ساختمان

قرار گرفتن سرور مرکزی داخل مجموعه

در صورت قطع اینترنت نیز از طریق شبکه داخلی کلیه سیستم‌ها قابل دسترس و مدیریت بوده و همه سناریو‌های سیستم اجرا می‌شوند.

تعریف سطح دسترسی

کاربران با سطوح دسترسی مختلف قابل تعریف خواهند بود.

ساخت، تعریف و برنامه ریزی بر اساس نیاز شما

با توجه به اینکه نرم افزار زیرساخت این سیستم بسیار انعطاف پذیر می‌باشد برنامه ریزی کارهای هر مجموعه به صورت اختصاصی برای همان ساختار قابل شخصی سازی است. همچنین در صورت نیاز به ساخت سخت افزارهای خاص نیز این امر توسط شرکت کنترل اعداد قابل انجام است.

از آنجایی که این سیستم کلیه آیتم‌های هوشمند را بطور مستقیم بر روی پلان ساختمان نمایش داده و اجرا می‌کند داده‌ها به شکل ملموس و با زیبایی تمام در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

سازگاری با انواع سیم کشی

از مزیت‌های بزرگ این سیستم عدم نیاز به سیم کشی جداگانه و سازگاری کامل با سیستم‌های برق سنتی و جدید می‌باشد که از هزینه‌های اضافی و همچنین مشکلات اجرایی در پروژه جلوگیری می‌کند و هیچ گونه تداخلی با سیستم‌های دیگر نخواهد داشت. زیر ساخت مورد نیاز این سیستم یک شبکه ساده WiFi یا Ethernet خواهد بود و همچنین از یک سرور بسیار کوچک و کم مصرف بهره خواهد برد.

سازگاری با اکثر استاندارد‌ها و تجهیزات هوشمند

این زیرساخت هوشمند سازی بگونه ایست که با برندها و تکنولوژی‌ها بی شماری سازگار است و هر روز نیز در حال گسترش و توسعه است. مطمئناً از گستردگی آن شگفت زده خواهید شد.

گستره خدمات

این سیستم در ساختمان‌های اداری و تجاری، ساختمان‌های مسکونی، ویلاها، بیمارستان‌ها و بسیاری ساختمان‌های دیگر قابل توسعه و پیاده سازی است.

پشتیبانی قوی

تیم متخصصین کنترل اعداد در سراسر کشور برای راهنمایی و پاسخگویی همواره همراه شماست.

کنترل اعداد
کنترل اعداد، دروازه ورود به دنیای دیجیتال و هوشمند سازی

مقالات مرتبط