ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

GPT-4o: مدل جدید OpenAI
GPT-4o: مدل جدید OpenAI

OpenAI، پیشگام در توسعه هوش مصنوعی، بار دیگر با معرفی مدل GPT-4o صنعت هوش مصنوعی را متحول کرد. حرف o در این مدل مخفف omni به معنی توانایی در همه زمینه‌ها است. به گفته OpenAI مدل GPT-4o پرچم دار جدید آنها به شمار می‌آید که می‌تواند صدا، تصویر و متن را به صورت لحظه‌ای تحلیل کند. نکته جالب اینکه اکثر این قابلیت‌ها به علاوه جی پی تی مارکت و حافظه جی پی تی که قبلا هزینه دار بودند، به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است و شما می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای از بیشتر آنها استفاده کنید. گرچه برخی از ویژگی‌های خاص آن هنوز در نسخه plus ارائه می‌شود و باید ماهی حدودا ۲۴ دلار هزینه کنید. در این پست، به جزئیات GPT-4o، ویژگی‌های آن و آنچه که آن را به یک رویداد مهم در زمینه هوش مصنوعی تبدیل می‌کند، خواهیم پرداخت.

وقتی برای اولین بار با GPT-4o صحبت می‌کنید، متوجه تفاوت کلی آن با سایر هوش‌ مصنوعی‌ها خواهید شد. چرا که این مدل به طرز عجیبی شبیه به انسان رفتار می‌کند. خنده‌های ریز، فراز و فرود صدا و شوخی‌‌های به جا، باعث می‌شوند فکر کنید یک انسان واقعی از پشت سیستم با شما در ارتباط است. برای باور کردن این ادعا ویدئوی‌های زیر را در یوتیوب با دقت ببینید و به جزئیات دقت کنید. (وی پی اِن فراموش نشه)

انگلیسی

فارسی

تکامل از GPT-4 به GPT-4o

هنگامی که GPT-4 برای اولین بار منتشر شد، به دلیل قدرت در تولید متن منسجم و مرتبط و همچنین قابلیت‌های درک پیشرفته‌اش، توانست توجه همگان را به خود جلب کند. این امر یک پیشرفت قابل توجه نسبت به GPT-3 بود که ابزار پیشرفته‌تر و قابل اعتماد‌تری را برای طیف وسیعی از برنامه‌ها، از جمله خدمات مشتری و نوشتن متن‌های خلاقانه در اختیار کاربران قرار می‌داد.

با این حال، GPT-4o فراتر از این دستاوردها است. این نسخه بر پایه GPT-4 ساخته شده است و علاوه بر آن برخی ویژگی‌های جدید و خارق العاده ارائه می دهد که آن را به یک نقطه عطف تبدیل می‌کند. همانطور که گفتیم حرف "o" در مدل GPT-4o مخفف کلمه "omni" است که اشاره به توانایی این مدل برای درک همه ورودی‌ها از جمله صوت، تصویر و متن، با سرعت بالا دارد. یعنی همه نوع ورودی را با سرعت بالا تحلیل کرده و انواع جواب به صورت متن یا صدا را به شما تحویل می‌دهد. این در حالی است که پاسخ‌های صوتی آن بسیار طبیعی و واقعی به نظر می‌رسند تا حدی که اکثر افراد می‌گویند دنیای فیلم her با بازی Joaquin Phoenix (واکین فینیکس) که در آن مردی عاشق یک دستیار هوشمند می‌شود، دیگر دور از ذهن نیست و این هوش مصنوعی می‌تواند از لحن صحبت شما اغراض ثانویه کلام مثل شوخی‌های لفظی و جدیت و غیره را تشخیص داده و همان لحن جواب بدهد. نکته دیگر اینکه همراه با ارائه نسخه GPT-4o، از برنامه دسکتاپ آن نیز رونمایی شده که دیگر نیاز نیست روی دسکتاپ به صورت تحت وب از آن استفاده کنید.

ویژگی‌های کلیدی GPT-4o در مقایسه با سایر هوش مصنوعی‌ها

1. درک زمینه پیشرفته

GPT-4o مهارت‌های درک زمینه GPT-4 را بهبود بخشیده و می‌تواند متنی بسیار شبیه‌تر و نزدیک‌تر به طرز تفکر انسانی ارائه دهد. این بهبود عملکرد باعث شده از شر بسیاری از پاسخ‌های غلط یا نامربوط خلاص شویم و مکالمات روان‌ و طبیعی‌تری را تجربه کنیم.

2. تسلط بیشتر بر زبان

کیفیت متن تولید شده در GPT-4o فوق العاده است. تسلط این مدل بر زبان برای تولید متون طبیعی و شبیه انسان، با کمترین عبارات اشتباه، باور نکردنی است. GPT-4o می‌تواند مانند یک فرد خوش‌ صحبت در کنار شما باشد چرا که فقط کلمات را با هم ترکیب نمی‌کند، بلکه جریان گفتگو و ظرافت‌های زبانی را نیز درک می‌کند. این نسخه حتی می‌تواند به زبان فارسی نیز صحبت کند و شما می‌توانید مکالمه نزدیک به انسان را به زبان فارسی تجربه کنید و این مکالمه نه تنها به صورت متن بلکه به شکل صدا باشد.

0:00
/

3. افزایش کارایی مدل

GPT-4o بر بهبود عملکرد و افزایش کارایی تمرکز دارد. ساختار GPT-4o به گونه‌ای طراحی شده است که از قدرت پردازش کمتری برای تولید خروجی استفاده میکند. این در حالیست که کیفیت خروجی نه تنها کاهش نیافته بلکه بهتر هم شده است. به GPT-4o مانند یک مغز فوق کارآمد و دارای توربوشارژ نگاه کنید که می‌تواند اطلاعات را بسیار سریع‌تر از قبل پردازش و تولید کند.

4. امکان شخصی سازی قوی

یکی از مهمترین ویژگی‌های GPT-4o قابلیت شخصی سازی منحصر به فرد آن است. GPT-4o می‌تواند متناسب با نیازهای خاص شما طراحی شود. اگر در حال نوشتن یک رمان علمی تخیلی یا ساختن یک برنامه خاص باشید این نسخه می‌تواند با شما هماهنگ شود.

این ویژگی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا هوش مصنوعی را برای مطابقت بهتر با صدای برند و سبک خود شخصی‌سازی کنند و در نتیجه در ارتقای کیفیت تجربه مشتریان موفق ظاهر شوند.

5. دامنه استفاده گسترده

GPT-4o از نظر کارایی انعطاف پذیرتر از GPT-4 است. علاوه بر موفقیت در زمینه‌های قبلی مانند تولید متن، خلاصه‌ کردن و … قابلیت‌های جدیدی در کمک به کدنویسی، تولید گزارش دقیق و حتی مشاغل پیچیده مانند نوشتن اسناد قانونی و پزشکی به آن اضافه شده. تطبیق پذیری این نسخه آن را به یک راه حل ایده آل برای انواع نیازهای حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

نتیجه

OpenAI با انتشار نسخه GPT-4o نشان داد مسیر پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی فعلا ادامه دارد و پایان پذیر نیست و این کمپانی برای دستیابی به فناوری‌های برتر در این زمینه تلاش مداوم و خستگی ناپذیری دارد. پیشرفت‌های این نسخه از چت جی پی تی در درک زمینه، روان بودن زبان، کارایی، شخصی سازی و انعطاف‌پذیری، آن را نسبت به نسل‌های قبلی خود، تبدیل به یک شاهکار کرده. انتخاب GPT-4o به عنوان یک دستیار صرفاً برای مشاغلی نیست که در زمینه‌های خاص مرتبط با هوش مصنوعی کار می‌کنند، بلکه یک استراتژی ضروری برای ایجاد رشد و حفظ مزیت رقابتی در دنیای دیجیتالی در حال پیشرفت است.

اگر به مقالات هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید:

کنترل اعداد
طراحی و توسعه اپلیکیشن و وبسایت مدرن برای کسب و کار شما