ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

۱۴ تکنیک رهبری و مدیریت که می‌توانیم از تد لاسو بیاموزیم
۱۴ تکنیک رهبری و مدیریت که می‌توانیم از تد لاسو بیاموزیم

معرفی سریال

تد لاسو (Ted Lasso) یک مجموعه تلویزیونی کمدی-درام ورزشی است که توسط بیل لارنس، جیسون سودیکیس، جو کلی و برندن هانت بر اساس شخصیتی به نام تدلاسو ساخته شده‌ است. این سریال در ۱۴ اوت ۲۰۲۰ به نمایش درآمد و توانست تحسین منتقدان را برانگیزد. فصل اول آن نامزد دریافت ۲۰ جایزه در هفتاد و چهارمین جوایز امی شد که آن را به پر نامزدترین کمدی فصل اول در تاریخ جوایز اِمی تبدیل کرد. از طرفی بازیگران این سریال جوایز فردی متعددی از مراسم امی گرفتند، همچنین جیسون سودیکیس،  نیز توانست جایزه بهترین بازیگر مرد سریال های کمدی گلدن گلوب را نیز دریافت کند. فصل اول این سریال تا به حدی موفق بود که توانست برای فصل دوم ۶ برابر بیشتر مخاطب جذب کند.

همچنین بخوانید:

کانال‌ های بازاریابی، آنلاین و آفلاین
شناخت کانال های بازاریابی معمولا قدم اول برای پیشرفت هر کسب و کار و افزایش درآمد محسوب می‌شود. در این پست به معرفی آنها می‌پردازیم.

خلاصه داستان

مالک یک باشگاه فوتبال به نام «ای‌اف‌سی ریچموند»، قصد دارد یک مربی ناکارآمد برای تیمش انتخاب کند. در واقع او برای لجبازی با همسر سابقش که عاشق این باشگاه است قصد دارد باشگاه را نابود کند. بنابراین یک مربی فوتبال را که هیچ تجربه‌ای در فوتبال حرفه‌ای ندارد، به‌عنوان سرمربی جدید تیم معرفی می‌کند و او کسی نیست به جز تد لاسو. اما برخلاف انتظارات، تلاش و قدرت شخصیت تد و شوخ‌طبعی‌ زیادش نظر همه اعضا را به خود جلب می‌کند.

گرچه در ظاهر تو لاسو یک سریال ورزشی به نظر میرسد ولی ابعاد جامعه‌شناسی و روانشناسی سریال خصوصا شخصیت تد لاسو  تا حدی موفق بوده که عوامل سریال به کاخ سفید دعوت شدند تا درمورد سلامت روانی سخنرانی کنند. نکته عمیقی که سریال بر آن تاکید دارد روحیه کار تیمی و همدلی می‌باشد، دقیقا همان نکته‌ای که در بسیاری از کسب و کارها حائز اهمیت است. توانایی شخصیت تد لاسو و عشق و صمیمیتی که به تیم تزریق می‌کند قادر است که انسان‌های مختلف با روحیات و تفکرات متفاوت را تبدیل به یک تیم همدل کند درست همان چیزی که از هر مدیر و سرپرستی توقع می‌رود. این سریال به خوبی نشان می‌دهد که چگونه انسان‌ها از ذهن یکدیگر تغذیه می‌کنند و روی هم تاثیرات مستقیم می‌گذارند به خصوص که یک مدیر توانا تا چه حد می‌تواند دگرگونی ذهنی ایجاد کند.

تکنیک‌های رهبری و مدیریت


در ادامه قصد داریم برخی از نکات شخصیتی تد که باعث موفقیت او شده را در این پست به شما معرفی کنیم:

  1. شجاعت یعنی آزمودن تازه‌ها
    تد یکی از بهترین مثال‌ها در زمینه امتحان کردن چیزهای جدید به حساب می‌آید. او با قرار دادن بازیکنان در پست‌ غیر تخصصی، امتحان کردن تاکتیک‌های جدید و همچنین استفاده کردن از مربیان تازه‌وارد در کادر خود، سعی می‌کند همه پتانسیل‌ها را استخراج کند. و این به واقع یعنی شجاعت.
  1. محدود نباشید! ایده‌ها از هر جایی سرمی‌زنند
    تد بسیار سریع با همه افراد صمیمی می‌شود و به خوبی به آنها گوش می‌دهد. او حتی پیشنهادات خدمتکار تیم در مورد تاکتیک‌ها را نادیده نمی‌گیرد. تد توانست با اعتماد خود از یک خدمتکار، یک مربی بسازد که بعدها در کادر خودش نیز از او استفاده کرد.
  2. توجه به جزئیات
    توجه تد لاسو به جزئیات در موارد متعددی قابل مشاهده است. مثلا نکات خاصی که در مورد مردم به یاد داشت، یا دقتی که در طراحی رختکن داشت، یا شیرینی‌هایی که برای رئیسش می‌پخت.
  3. شجاعت یک رهبر باعث جلب اعتماد می‌شود
    ابتدا تد در لیگ و حتی در مسئله ورزش یک تازه‌ وارد به شمار می‌آمد پس انتخاب او به عنوان سر مربی با تردیدهای فراوانی روبرو بود و بازیکنان و رئیسش به او اعتماد نداشتند. اما در نهایت شجاعت او در رهبری توانست همه افراد را متقاعد کند تا به او اعتماد کنند.
  4. از اشتباهات درس بگیرید و رو به جلو حرکت کنید
    تد هم مثل همه ما یک انسان کامل نیست و بارها مرتکب اشتباهاتی می‌شود، اما نکته مهم این است که هرگز تسلیم نشده و پا پس نمی‌کشد و با قدرت ادامه می‌دهد. همچنین اشتباهات دیگران نمی‌تواند او را ناامید کند. بر خلاف اکثر آدم‌های ضعیف تد وقتش را صرف فکر کردن به گذشته نمی‌کند، در عوض می‌بینیم که او زندگی و تلاش در زمان حال را انتخاب کرده.
  5. حمایت، اعتماد به نفس می‌سازد
    تد به عنوان یک سرمربی، با وجود اینکه خودش درک درستی از ورزش ندارد، باید دیگران را حمایت کند. او باید کادر مربیگری و بازیکنانش را از نظر روحی تقویت کند تا اعتماد به نفس کافی داشته باشند.
  6. پذیرش کاستی‌ها یک نقطه قوت است نه ضعف
    گر چه تد لاسو برخی مواقع چیزهایی را که به او آسیب می‌زنند پنهان می‌کند، چراکه باعث می‌شود او در بهترین سطح خودش نباشد، اما بِرنه براون در مورد این مفهوم زیاد صحبت می‌کند که شاخصه زندگی تد لاسو پذیرش کاستی‌ها است.
  7. با کسانی که رهبریشان می‌کنید، صادق باشید
    به غیر از مسائل شخصی، تد در مورد شرایطی که تیم در آن قرار دارد بسیار صریح است. او در مورد کاستی‌های خود و سایر هم تیمی‌ها و تغییراتی که تیم نیاز دارد، رک و بی پروا صحبت می‌کند.
  1. هدف خود را بشناسید
    تد متوجه می‌شود که هیچ چیز بیشتر از پرورش بازیکنان جوان نمی‌تواند به تیمش کمک کند. او متوجه می‌شود که با تبدیل کردن تازه واردها به مردانی بالغ و مسئولیت‌پذیر، می‌تواند یک تیم بزرگ و قدرتمند بسازد.
  2. عذرخواهی کنید
    گفتنش بسیار ساده است اما در عمل کاریست دشوار. اگر از تد اشتباهی سر بزند، خجالت یا غرور مانع عذرخواهی او نمی‌شود. این یکی از چیزهایی است که او را بسیار دوست داشتنی و قابل احترام می‌کند.
  3. مسئولیت همه وظایف بر دوش رهبران نیست
    گرچه تد کارها را به خوبی سازماندهی می‌کند، اما این یک وظیفه همیشگی برای او به حساب نمی‌آید و هر یک از اعضا را در قبال کار خودش مسئول می‌داند.
  4. به موانع به چشم فرصت نگاه کنید
    آشنا نبودن با ورزش یک مانعی جدی برای تد است، اما می‌تواند یک فرصت برای متفاوت اندیشیدن نیز باشد، همینطور آشنا نبودن با فرهنگ جدید و غیره.
  5. همه شایسته توجه شما هستند
    داستان مرد خدمتکار که بعدا یکی از مربیان شد را بیاد بیاورید. اکثر ما در هر جمع و سازمانی که قرار می‌گیریم سعی می‌کنیم افرادی را که بیشتر با آنها راحت هستیم، انتخاب کرده و توجه خود را منحصر به همین چند نفر کنیم. اما یک رهبر واقعی باید همه افراد را در کنار هم پرورش بدهد.
  6. ماهی قرمز باشید
    اگر اشتباهی از شما سر زد، اجازه ندهید شما را با آن قضاوت کنند. مثل ماهی قرمز، در عرض 10 ثانیه آن را فراموش کنید. گذشته را پشت سر بگذارید تا در زمان حال موفق شوید.


این نکات تنها برخی از تکنیک‌هایی بود که یک مدیر یا رهبر موفق به آنها نیاز دارد تا در کار خود بتواند پیشرفت روزافزون داشته باشد. توجه و بکارگیری این نکات می‌تواند از شما یک رهبر و مدیر محبوب بسازد که کارمندانش به او عشق می‌ورزند و کسب و کارها برای داشتن او سر و دست می‌شکنند.
برای مطالعه سایر مقالات سازمانی و مدیریتی با ما همراه باشید:

وبلاگ
همه چیز درباره تکنولوژِی، دانش روز و آموزش های کاربردی را اینجا بخوانید.