ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

کانال های بازاریابی
کانال‌های بازاریابی

امروزه یکی از مهمترین چالش‌ها در کسب و کار این است که خود را چگونه و از چه راهی به مشتریان معرفی کنیم.
در جواب بهتر است که از پیتر دراکر، یکی از نخبه‌های شناخته شده جهان در حوزه مدیریت و همچنین بنیانگذار مدیریت مدرن، نقل قول کنیم که درباره اهمیت بازاریابی می‌گوید: « تنها دو مقوله در یک کسب و کار، پول‌ساز هستند و آن نوآوری و بازاریابی است. سایر موارد تنها برای شما هزینه به دنبال دارند ».

راه های متفاوتی برای برقراری ارتباط با مشتریان وجود دارد که اصطلاحا آنها را کانال های بازاریابی مینامند. به طور خلاصه می‌توان گفت که کانال های تبلیغاتی در بازاریابی، ابزارها و بسترهای متفاوتی هستند که برای ارتباط با مخاطبان مورد نظر خود (persona)، از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در حالی که تصمیم‌گیری برای انتخاب کانال‌های بازاریابی باید متناسب با مشخصات مخاطبان و نوع کسب کار باشد. لذا آنچه که در مقدمه به آن پرداختیم آشنایی و شناخت انواع این ابزارها و کانالها و کاربرد آنها است تا به طور دقیق بتوانیم مفید ترین آنها را برای کسب کار خود به کار ببندیم.

در وهله اول این کانالها به دو دسته آفلاین (که قدیمی تر و سنتی تر هستند) و آنلاین (که شکل مدرن تری دارد و جامعه گسترده تری را پوشش می‌دهند) تقسیم می‌شوند.

تبلیغات آفلاین

کارت ویزیت

در گذشته به طراحی کارت ویزیت و تراکت فقط به چشم یک راه ارتباطی میان کسب و کار و مشتری نگاه می‌کردند اما امروزه از این ابزارها برای کنترل ذهن مخاطب و ثبت برند در یاد او استفاده می‌شود.

در طراحی کارت های ویزیت تکنیک های متفاوتی استفاده می‌شود. مهمترین آنها درگیر کردن حس لامسه مخاطب است. به این صورت که با برجسته کردن قسمتی از کارت حس متفاوتی را برای مخاطب ایجاد می‌کنند.

برجسته سازی کارت ویزیت
برجسته سازی کارت ویزیت تنها یکی از تکنیک های قابل استفاده در این کانال بازاریابی است.

چاپ و اهدای کارت‌های هدیه مناسبتی برای مشتریان

یکی از نیاز های اولیه هر کسب و کار این است که به مشتریان اطمینان بدهد که هدف اصلی جلب رضایت و برآوردن نیازهای آنهاست نه صرفا پیگیری اهداف تجاری و مالی خود.

در جهت این هدف بد نیست که در مناسبت‌های مختلف از جمله روز تولد مشتری یا سالگرد تاسیس برند یا امثال آن از مشتریان غافل نباشیم. بهترین راه برای انجام این کار همین کارت‌های هدیه مناسبتی هستند.

تبلیغات چاپی مانند بروشور، بنر و …

با وجود اینکه تبلیغات دیجیتال بازار امروز را قبضه کرده ولی هنوز که هنوز است صنعت چاپ جایگاه ویژه خود را دارا میباشد چراکه کماکان خصوصیاتی از قبیل نرخ تبدیل بالا، بازدید جمعیتی فراوان، شهرت‌آوری برای برند و شرکت، تصویرسازی ماندگار در ذهن مخاطب و… را حفظ کرده و توانسته سالیان طولانی خود را در جریان اصلی بازاریابی سرپا نگه دارد.

انتشار تبلیغ در مجلات و نشریه‌های محلی

تاثیر و کارکرد مطبوعات چاپی به عنوان رسانه های سنتی و مکتوب هرگز نمی‌تواند نادیده گرفته شود. هنوز هم روزنامه‌ها و مجلات بسیار پرکاربرد و در دسترس عموم هستند و همچنان استفاده از این کانال سنتی مورد توجه کسب و کارها می‌باشد.

نمایشگاه‌های تجاری و رویدادهای قدردانی از مشتریان (Event Marketing)

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، یعنی برگزاری نمایشگاه و همایش‌ برای ارتقا و معرفی محصولات یا خدمات که از روش‌های کاملا تعاملی به حساب می‌آید.

از آنجایی که مصرف‌کننده امروزه با هجوم بی‌امان تبلیغات و آگهی‌ها مواجه است پس نیاز است که با این گونه روش‌های تعاملی نظر مشتری را به خود جلب کنیم تا هنگام انتخاب و خرید به اولین اولویت او تبدیل شویم.

تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی

بیلبورد را می‌توان اینگونه توصیف کرد: تابلوی بزرگی که نورپردازی شده و فضای قابل توجهی را برای تبلیغات و برندینگ کار شما فراهم می‌کند. در بیلبورد ها از تصاویر بزرگ با رنگ‌آمیزیهای جذاب و لحن‌هایی طنز گونه و مختصر و مفید برای معرفی کسب و کار استفاده می‌شود.

در این میان بهترین روش در ساخت و طراحی بیلبورد بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری می‌باشد چراکه طبق آمار بیشترین تاثیرگذاری مربوط به بیلبوردهایی است که با خلاقیت و نوآوری کار شده‌اند.

تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی

تلویزیون همچنان سلطان رسانه هاست. براساس گزارشات مرکز آمار ایران در بهمن سال ۱۳۹۴،  ۸۸.۲ درصد خانوارهای ایرانی به رادیو، ۹۹.۳ درصد خانوارها به تلویزیون، ۹۸.۷ درصد به تلفن، ۵۷.۴ درصد به رایانه، ۵۵.۵ درصد به اینترنت و ۹۵.۸ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته‌اند. همچنین آمار جهانی می‌گوید هر آمریکایی به طور متوسط بیشتر از چهار ساعت و نیم در روز را به تلویزیون دیدن میپردازد و در حدود ۹۹ درصد از خانه‌های ایالات متحده آمریکا حداقل یک تلویزیون دیده می‌شود. از مجموع این آمار به راحتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تلویزیون هنوز هم قدرتمندترین و فراگیرترین ابزار برای دسترسی به مصرف کنندگان است.

بازاریابی تلفنی

چنانکه به این روش با رویکرد  قدیمی که زنگ می‌زدند و اصرار به خرید یک پکیج، کتاب یا هر محصولی می‌کردند نگاه کنید، قطعاً چنین روشی مطلوب نیست چون هیچ احترامی به نظر مخاطب گذاشته نمی‌شد و هرطور شده در پی فروش فوری محصول بودند.

بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی

اما امروزه بازاریابی تلفنی یکی از موثرترین روش‌ها برای همراه‌سازی هر چه بیشتر کاربر با کسب و کار شما است که اگر با رعایت احترام با مشتری برخورد شود دید مشتری نسبت به کسب و کارتان تغییر می‌کند.

لازم به ذکر است که این روش از روشهای مستقیم محسوب می‌شود و یکی از بهترین روشها برای بالا بردن نرخ بازگشت مشتری است.

بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)

در این روش، یک شرکت به تبلیغ کردن محصولات شخص یا شرکتی دیگر می‌پردازد تا تاثیر مستقیم بر افزایش فروش آنها بگذارد و در ازای هر فروش موفق یا مشتری راغب، پورسانت دریافت می‌کنند. ( البته پرداخت میتواند به ازای هر کلیک هم باشد که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارد.)

تبلیغات نمایشی

در این شیوه از تبلیغات، از تصاویر و ویدیو برای تبلیغ بهره می‌بریم. شاید بتوان گفت بارزترین نمونه‌های این تبلیغات، تبلیغات بنری می‌باشد.

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)

در این نوع بازاریابی هر کسب و کار می‌کوشد تا با بهبود بخشیدن به محصولات و خدمات خود به کاربران دلیل کافی برای صحبت کردن در مورد برند خود بدهد و حتی باید راهکارهایی نیز ایجاد کنند که این بحث و گفتگو میان مشتریان سریع‌تر و بیشتر اتفاق بیفتد (برای من نوشته که این اشتباه است). در واقع باید کیفیت شما زبان‌زد آنها شود.

لازم به ذکر است که سایر روشها و کانال‌های تبلیغاتی اگر به شکل موثر و موفق اجرا شوند می‌توانند در اجرای این روش نیز تاثیر مثبت بگذارند.

تبلیغات آنلاین

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM (Search Engine Marketing)


شما می‌توانید با پرداخت هزینه مورد نیاز، از طریق موتورهای جستجو به بازاریابی و تبلیغات کسب و کار یا محصول خود اقدام کنید.

یکی از معروفترین و رایج‌ترین این موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی گوگل یا Google AdWords است؛ و همچنین تبلیغ در موتورهای جستجوی Bing  و یا Yahoo را نیز می‌توان به عنوان سایر موارد مشابه نام برد.

تبلیغات ویدئویی

شما می‌توانید برای معرفی خود و شخصی سازی نام تجاری و برند خود به شکل بسیار موثر و حرفه‌ای به ساختن ویدئو‌های تبلیغاتی بپردازید. این ویدئوها می‌توانند به شکل انیمیشن یا واقعی، آموزشی یا توصیفی، ساخته شوند و در انواع سوشال‌ها بارگذاری شوند که از مهمترین آنها می‌توان یوتیوب و آپارات را نام برد که در زمینه محتواهای ویدیویی به صورت متمرکز فعالیت دارند. این روش آنقدر همه‌گیر شده که امروزه دیگر تبلیغات سنتی و تلویزیونی نیز قادر به رقابت با آن نمی‌باشند.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

هر کسب و کاری که بخواهد استراتژی مستقیم و جدیدی برای تبلیغات خود داشته باشد ما روش ارسال نوتیفیکیشن را به آنها معرفی می‌کنیم. اصطلاح پوش نوتیفیکیشن به این معنا است که می‌توانید با ارسال نوتیفیکیشن داخلی در اپلیکیشن‌های موبایل یا دسکتاپ، طیف گسترده‌ای از مشتریان هدف خود را مشخص و به شکل مستقیم سراغ آنها بروید و با آنها تعامل داشته باشید.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

یکی دیگر از روش‌های مستقیم بازاریابی همین بازاریابی ایمیلی است با این تفاوت که اینجا ایمیل‌ها ابزار کار ما هستند نه اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها.

پس در این روش شما می‌توانید به شکل گسترده‌تری با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و به طور موثر از آنها دعوت به بازدید از محصولات یا خدمات خود کنید. همچنین از این طریق به جذب ترافیک و بازدید‌کننده بپردازید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) Social Media Marketing

بازاریابی شبکه های اجتماعی یعنی استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی برای دسترسی به مخاطبان، که از آن طریق می‌توانیم به برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت بپردازیم. از جمله اقداماتی برای این نوع از بازاریابی لازم است انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوورها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌باشد.

سوشال مارکتینگ
سوشال مارکتینگ

مهمترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، X (توییتر)، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت هستند.

کانال تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ

اصطلاحی که اخیرا در دنیای مجازی جا افتاده و بسیار سر زبانها می‌چرخد واژه اینفلوئنسر می‌باشد، این واژه به کسی اطلاق می‌شود که بتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تاثیر بگذارد و در واقع رفتار و اعمال او مورد تقلید گروهی از مخاطبانش واقع می‌شود. وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار می‌بریم، به کسانی توجه داریم که می‌توانند بر روی تصمیم و رفتارِ طیف وسعی از مشتریان و افراد جامعه تأثیر بگذارند.

بنابراین در این شیوه، کسب و کارها به دنبال چنین افرادی می‌گردند تا بتوانند به کمک آنها محصول و خدمات خود را معرفی کنند. و پیام‌های تاثیر گذار  را به مخاطبان منتقل کند تا  منجر به رفتارهای مورد نظر از جمله خرید محصول یا استفاده از خدمات یا ترویج یک رفتار فرهنگی شود.

بازاریابی محتوایی به عنوان کانال تبلیغاتی

در این روش کسب و کارها قصد ندارند مخاطب را مجبور به خرید کنند؛ بلکه تنها می‌کوشند به آنها کمک کنند تا خودشان منطقی ترین تصمیم را بگیرند و شاید آن تصمیم منجر به استفاده از محصولات یا خدمات آن کسب و کار شود.

بنابراین ابزار اصلی این نوع تبلیغات آموزش و ایجاد آگاهی یا بعضا سرگرمی می‌باشد تا در جمع کثیری از مخاطبان هدف یک تغییر رفتار یا فرهنگ را جا بیندازد.

بازاریابی پادکست (Podcast Marketing)

پادکست همان مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که به روش‌های مختلف از جمله سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.

از آنجایی که مشاغل و گرفتاری‌های روزمره فرصت مطالعه و تحقیق را از افراد بسیاری گرفته این کمبود همواره ذهن اهالی فرهنگ را درگیر می‌کند که چه طور می‌توانند به بهترین نحو سرانه مطالعه و روحیه علم‌آموزی را در افراد جامعه بالا ببرند. یکی از موثرترین و مفید‌ترین پاسخ‌ها به این نیاز پادکست‌ها بودند. به این معنی که حین برخی از فعالیت‌ها که نیاز به تمرکز و درگیری ذهنی شدید ندارند شخص بتواند به کتابها و مطالب مورد علاقه خود گوش دهد و بیاموزد.

بازاریابی پادکست (Podcast Marketing)
بازاریابی پادکست (Podcast Marketing)

با تغییر نوع نیازهای مشتریان و تقاضای بازار دیگر استفاده از پادکست به امری حیاتی برای باقی‌ماندن در بازار رقابت تبدیل شده است تا حدی که می‌توان گفت این نوع تبلیغات شکل ارتقا یافته‌ی همان تبلیغات رادیویی محسوب می‌شوند.

تبلیغات در اپلیکیشن

این نوع تبلیغات به دو روش قابل انجام است، اول اینکه تبلیغات را در اپلیکیشن شخصی و تخصصی خودتان نمایش داده و همانجا مخاطب را به سمت خرید هدایت می‌کنید. دیگر اینکه از اپلیکیشن دیگران بنر یا قسمتی را اجاره کرده و آنجا محصولات و خدمات خود را در معرض دید می‌گذارید و از آنها دعوت می‌کنید تا از سایت یا اپلیکیشن شما نیز دیدن کنند. این نوع تبلیغات شامل بنرها، ویدیوها و تصاویری هستند که درست هنگام استفاده از اپلیکیشن موبایل به کاربران نمایش داده می‌شوند.

انواع روش‌های موبایل مارکتینگ
انواع روش‌های موبایل مارکتینگ

حال که با عمده کانال‌های بازاریابی آشنا شدید. پست‌های بعدی ما را نیز دنبال کنید، در پست‌های آینده سعی می‌کنیم به طور تخصصی به بررسی تاثیر اپلیکیشن‌ها در امر تبلیغات و همچنین تاثیر فزاینده آنها بر فروش و سایر مزایای آنها بپردازیم.

چگونه یک اپلیکیشن موبایل بهره‌وری کسب و کار را افزایش می‌دهد؟
در این پست راهکارها و مزایای یک اپلیکیشن موبایل را برای پیشرفت کسب و کارتان بررسی میکنیم.

با ما همراه باشید

وبلاگ
همه چیز درباره تکنولوژِی، دانش روز و آموزش های کاربردی را اینجا بخوانید.