Social Login (سوشال لاگین)، پروتکل OAuth چیست؟

با پروتکل OAuth آشنا شوید و با استفاده از قابلیت‌های آن سوشال لاگین را به وبسایت یا اپلیکیشن خود اضافه کنید تا افزایش ورود و ثبت نام را تجربه کنید.
تجارت الکترونیک
author

سعید کشاورز کرمانی (سردبیر)

لینک کپی شد!
Social Login (سوشال لاگین)، ساخته شده با هوش مصنوعی.
Social Login (سوشال لاگین)، ساخته شده با هوش مصنوعی.

طبق تحقیقات وب‌سایت Web Hosting Buzz، حدود ۸۶ درصد  کاربران اعلام کرده‌اند که از فرایند طولانی و پیچیده ثبت‌نام و ورود به سایت‌ها ناراضی هستند و اکثرا به همین دلیل از ورود به سایت و ثبت نام در آن منصرف می‌شوند. راه‌حل این مشکل استفاده از Social Login است.

Social Login چیست؟

Social Login یک نوع ورود به سیستم محسوب می‌شود که بسیار ساده، سریع و تک مرحله‌ای است. این روش با استفاده از اطلاعات قبلی در شبکه‌های اجتماعی کاربران مانند فیسبوک، توییتر، یا گوگل استفاده می‌کند. در این روش کاربران می‌توانند بدون نیاز به وارد کردن دوباره اطلاعات و ایجاد حساب جدید در سایت شما، وارد شوند. پس این روش امکان ثبت‌نام و ورود سریع، ساده‌تر را برای کاربران فراهم می‌کند.

چرا باید Social Login را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنیم؟

اضافه کردن Social Login به اپلیکیشن‌ مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش ثبت‌نام‌: همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از کاربران از ایجاد حساب‌های جدید ناراضی هستند و ارائه Social Login می‌تواند باعث افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها شود.

ایمیل تایید شده: از آنجا که شبکه‌های اجتماعی برای ورود، ایمیل کاربران را دریافت کرده و صحت آن را تایید می‌کنند، با استفاده از Social Login می‌توانید به راحتی ایمیل واقعی کاربران را دریافت کنید.

پروفایل‌های کامل‌تر: شبکه‌های اجتماعی اطلاعات بیشتری درباره کاربران به شما ارائه می‌دهند، مانند مکان، علاقه‌مندی‌ها، تاریخ تولد و غیره.  شما می‌توانید همه یا برخی از این اطلاعات را که برای اپلیکیشن شما ضروری است دریافت کنید و از آنها برای تبلیغات، ارائه خدمات یا بازاریابی خود استفاده کنین.

پروفایل‌های بروز: کاربران معمولاً پروفایل‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی بروز نگه می‌دارند، بنابراین شما اطلاعات دقیق‌تر و بروزتری درباره کاربران خواهید داشت.

بازگشت با یک کلیک: بعد از ثبت‌نام کاربران با استفاده از Social Login، بازگشت به اپلیکیشن شما بسیار ساده خواهد بود و نیاز به طی مراحل پیچیده و صرف وقت زیاد ندارد.

Social Login چگونه کار می‌کند؟

فرایند Social Login بسیار ساده  است و در سریعترین زمان انجام می‌شود:

1. کاربر وارد اپلیکیشن شما می‌شود و شبکه اجتماعی مورد نظر خود را که در آن حساب کاربری دارد انتخاب می‌کند.

2. یک درخواست ورود به شبکه اجتماعی ارسال می‌شود.

3. پس از تایید هویت توسط شبکه اجتماعی، کاربر به عنوان یک کاربر جدید ثبت‌نام شده و وارد اپلیکیشن می‌شود.

پروتکل OAuth چیست؟

پروتکل OAuth یک استاندارد فنی برای انتقال مجوز از یک سرویس به سرویسی دیگر محسوب می‌شود که اطلاعات اشتراک واقعی مثل نام کاربری و رمز عبور را برای حفظ امنیت منتقل نمی‌کند. OAuth تنها پروتکل برای انتقال مجوز از یک سرویس احراز هویت یکپارچه (SSO) به یک سامانه دیگر نیست بلکه یکی از معروف‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. اولین نسخه OAuth در سال 2010 منتشر شد ولی برای رفع بعضی از آسیب پذیری‌های آن در سال 2012 ، ورژن OAuth 2.0 منتشر شده و هنوز همین ورژن در دسترس است.

استفاده از سرویس Auth0 برای Social Login

سرویس Auth0 یکی از سرویس‌هایی است که به عنوان واسطه می‌تواند برای شما پروتکل OAuth را اجرا کند. سرویس Auth0 از بیش از 30 ارائه‌دهنده شبکه اجتماعی پشتیبانی می‌کند که فیسبوک، توییتر، گوگل، یاهو، لینکدین، گیت‌هاب، پی‌پال و آمازون تنها برخی از این موارد هستند. هر یک از این پلتفرم‌ها و برنامه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما Auth0 کار را برای شما ساده کرده و راه حلی یکپارچه و واحد برای ارتباط با ارائه‌دهندگان مختلف فراهم کرده است. Auth0 همچنین در راستای تحقق شعار جذابش: (Secure access for everyone. But not just anyone) به معنی: دسترسی ایمن برای همه اما نه هر کسی. توانسته امنیت را برای کاربران و مشتریان خود تضمین کند و این سادگی در کنار تضمین امنیت یکی از کلیدی‌ترین نقاط قوت و علل موفقیت Auth0 به شمار می‌آید.

راه‌اندازی Social Login با Auth0 چگونه است؟

1. در قسمت داشبورد مدیریتی Auth0، به بخش Connections و سپس Social بروید.

2. شبکه اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کرده و فعال کنید.

3. اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید از این ارائه‌دهنده استفاده کنید را انتخاب کنید.

4. تنظیمات مورد نظر خود را وارد کرده و کلیدهای App/Consumer خود را اضافه کنید.

5. در نهایت تنظیمات را ذخیره کنید.

در نتیجه

با استفاده از Auth0، شما می‌توانید به راحتی Social Login را در اپلیکیشن‌های خود پیاده‌سازی کنید و از مزایای آن بهره‌مند شده، تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود فراهم کنید و نرخ ثبت‌نام‌ها را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

Auth0: Secure access for everyone. But not just anyone.
Rapidly integrate authentication and authorization for web, mobile, and legacy applications so you can focus on your core business.

شرکت کنترل اعداد نیز با استفاده از این پروتکل و با بهره‌گیری از قابلیت‌های سوشال لاگین در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های فروشگاهی مختلف که برای انواع کسب و کار و مشاغل توسعه داده، توانسته رضایت مشتریان و کاربران آن‌ها را تامین کند.

با ما همراه باشید:

کنترل اعداد
ارتباط با ما
30 Minute Meeting - Controladad

مقالات مرتبط